Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Film Sluneční soustava 2003

Film Sluneční soustava 2003

Film Sluneční soustava 2003 je pětadvacetiminutový dokument o našem planetárním systému. Vytvořili jsme jej tak, aby se divák přehledovým způsobem seznámil se Sluncem, planetami i menšími tělesy sluneční soustavy, a dozvěděl se o nich informace, odpovídající poznání na začátku 21. století:

Omlouvame se, puvodne byl u clanku uveden nespravny autor.

• V jeho první části uvidíme dráhy planet, porovnáme vzdálenosti mezi tělesy, jejich velikosti; asteroidy, komety, měsíce, planety a Slunce budeme mít pěkně "seřazené vedle sebe" (obr. 1). Seznámíme se silami, které působí mezi tělesy a v jejich nitrech.
  • Ve druhé části se vydáme na cestu jakousi meziplanetární sondou - jednotlivé planety si prohlédneme zblízka, dovíme se například o kráterech na Merkuru, skleníkovém jevu na Venuši, deskové tektonice na Zemi, vzniku Měsíce, sopkách na Jupiterově měsíci Io, Saturnových prstencích apod. Neopomeneme však ani vnější části sluneční soustavy (obr. 2), okolní hvězdy, extrasolární planety a postavení Slunce v Galaxii.
  • Třetí část filmu je věnována vzniku sluneční soustavy z plyno-prachového oblaku před 4 a půl miliardami let (obr. 3), budoucímu zániku Slunce a možnosti objevit život na vzdálených planetách.

Film je určen žákům druhého stupně základních škol1, středoškolákům i zájemcům o astronomii z řad široké veřejnosti. Navštívíte-li hradeckou hvězdárnu, můžete film shlédnout při programech v kinosále. Domovská stránka filmu je

Zde můžete film stáhnout v různém rozlišeních a kódování (od vysoké kvality 1024×576 pxl., kodek M-JPEG, velikost ~2 GB; přes DVD-Video PAL 720×576 pxl., MPEG-2; po malý náhled 192×144 pxl., MPEG-2), sledovat jej on-line ze streamovacího serveru, najdete tu i statické ukázky, psaný scénář, podrobnější informace o filmu, jeho výrobě a projekci, případně zdrojové kódy všech animací.

Film vznikl počítačovou třírozměrnou animací v programu PovRay, přičemž jsme využili reálné snímky a data z kosmických sond. Pro zpracování filmu jsme mimo jiné použili software GNU/Linux, MOSIX, MPlayer, Gimp, CinePaint, AudaCity a DVDAuthor. Konečné sestavení animací, mix hudby a mluveného slova byly provedeny programem Adobe Premiere.

Hvězdárna a planetárium v Hradci Králové vydala film na DVD-Video disku, opatřeném českou a anglickou jazykovou verzí, českými a anglickými titulky, doplněném několika 3-D animacemi ve formátu stereo/anaglyph (a příslušnými červeno-modrými brýlemi).2 Knížečka, která je v krabičce, obsahuje na 16 stranách český a anglický text filmu a aktuální tabulkové údaje o tělesech sluneční soustavy. Budete-li mít o DVD zájem, můžete jej za 220,- Kč (plus 80,- Kč za dobírku; v případě zásilky do zahraničí140,- Kč)) objednat na adrese: Hvězdárna a planetárium, Zámeček 456, 500 08 Hradec Králové, tel. +420-495264087, e-mail astrohk@astrohk.cz.

1) Pro žáky prvního stupně ZŠ je vhodnější promítnout pouze první dvě části filmu a doprovodit je vlastním, zjednodušeným komentářem.
2) Aby byl 3-D efekt dobře patrný, je nutné mít vhodně nastavený jas, kontrast a barevné vyvážení. U počítačových monitorů přepněte barevnou teplotu na 5500 K.

Obr. 1 - Porovnání velikostí těles sluneční soustavy. Zleva: "velké" měsíce planet, terestrické planety (Merkur, Mars, Venuše, Země), ledoví obři (Uran, Neptun), plynní obři (Saturn, Jupiter) a nakonec okraj Slunce.

Obr. 2 - Slunce uprostřed, okolo vyznačené dráhy Neptunu, Pluta a stovky největších těles Kuiperova pásu.

Obr. 3 - Protoplanetární disk okolo Slunce před 4,56 miliardami let, v oblasti vzniku terestrických planet.

Z vrcholu Veľkého Dielu sú 15. júla 2018 o 21:15 SEČ kamerou Canon 550D s objektívom Canon 3,5-5,6/18-135 mm zachytené (zľava) Venuša, Mesiac a Regulus expozíciou 0,8 sekundy pri f = 135 mm, f/5,6 a ISO 800 .