Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Život pod dnem oceánu

Život pod dnem oceánu

lodickabig.jpg
Astrobiologický institut NASA (NAI) finacoval velmi zajímavý výzkum vrtných jader získaných v rámci programu JOIDES (Joint Oceanographic´s Ocean Drilling Program) - Společný oceánografický program mořských vrtů. Výzkum ukazuje, že aktivita mikrobiálního života pod mořským dnem je mnohem rozmanitější, než se očekávalo.

Podrobné informace o tomto výzkumy byly publikovány v časopise Science v článku "Rozložení mikrobiálních aktivit v hloubkových sedimentech mořského dna" (Distributions of Microbial Activities in Deep Subseafloor Sediments). Mezi autory článku najdeme celkem 35 členů vědecké expedice, kteří reprezentují 7 států. Jedním z hlavních autorů práce je Steve D Hondt vedoucí výzkumník NAI a jeden z vedoucích vědců expedice. Astrobiologický institut NASA podporoval následné analýzy biogeochemických údajů a podílel se na vývoji analytických technik použitých na palubě výzkumné lodi.

Během expedice analyzovali vědci a technici na palubě lodi JOIDES Resolution sedimenty jejichž stáří se pohybovalo od nuly do 35 miliónů let, z hloubky až 420 m pod úrovní mořského dna, v oblastech rovníkového Pacifiku a kontinentálního okraje Peru. Tato místa, která jsou typická pro mořské dno, se vyskytují ve všech oceánech světa. Rozsah hloubek se pohybuje od 150 m na peruánském šelfu do 5 300 m v oblasti peruánského příkopu a teplota od 1 - 25 °C.

"Objevili jsme bakterie, které žijí v hloubkách stovek metrů pod mořským dnem," vysvětluje D Hondt. "Jejich aktivity jsou nečekaně rozmanité. Některé druhy bakterií, které byly z těchto sedimentů kultivovány, nebyly dosud známé. Ostatní druhy se vyskytují i na jiných místech pod povrchem země (na pevnině i pod mořským dnem). Mnoho metabolických aktivit tvorů žijících v těchto sedimentech je v konečném důsledku "napojeno" na energii povrchového "fotosyntetizujícího" světa."

Studium živých forem v extrémních pozemských podmínkách je důležitou součástí rozsáhlého a multidisciplinárního výzkum, který by měl vést k hlubšímu pochopení života jako entity vesmíru, k vymezení okrajových podmínek pro jeho existenci, které se neustále rozšiřují a tedy i lepšího pochopení člověka samotného. Kromě rozsáhlých výzkumných aktivit na Zemi je předmětem výzkumu i potenciální možnost existence života na jiných tělesech. Jde především o výzkum podmínek na ostatních pevných tělesech sluneční soustavy, chemického složení povrchového materiálu, přítomnosti vody, ale například i fyzikálněchemických podmínek v mezihvězdných molekulových oblacích apod.

Obrázek: Loď JOIDES Resolution Drill Ship. Credit: Heribert Cypionka

Zdroj: NAI
Převzato: Hvězdárna ValašskéMeziříčí

Mayak satellite (2017-042-F)

Not seen by naked eye; from the photo, the estimated brightness was 5-7 mag. It is not visible on any of the photos taken just after this one - most of the time it is probably even fainter.