Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Vychutnejte si klenoty zimní oblohy

Vychutnejte si klenoty zimní oblohy

Zimní obloha nad parkem Yosemite.
Autor: Wally Pacholka.

Na co se těšit na sklonku 2015? Vánoční obloha nám již za přízně počasí odhalila zimní klenoty nočního nebe v podobě slabé polární záře nebo zákrytu Aldebaranu Měsícem.  Obecně kalendářní rok 2015 zanechal na obloze stopy po docela slušných úkazech. Tento rok ještě neskončil a obloha si už „chystá“ další klenoty, na které se můžeme těšit v následujících dnech a na počátku roku 2016. Na co se tedy koukat? Namátkou meteorický roj, konjunkci planet či poměrně jasnou kumetu. Ovšem mnohem více se dočtete v tomto článku.

Když přestane rušit Měsíc…

Měsíc v úplňku v přízemí a odzemí. Superúplněk 2011 Autor: Martin Gembec
Měsíc v úplňku v přízemí a odzemí. Superúplněk 2011
Měsíc se po Vánočních svátcích, tedy na nový rok, objeví jen pár dní po úplňku. To je skvělá zpráva pro fajnšmekry do pozorování tmavého nočního nebe daleko od měst. Ale nov na nás bude čekat až 10. ledna 2016. Takže do té doby, na začátku roku 2016, se bude Měsíc stále nacházet na ranním nebi. V sobotu 2. ledna se Měsíc octne v poslední čtvrti a od té doby bude čím dál méně rušit při pozorování komety Catalina, o které se ještě dozvíte o pár řádků níže. Ovšem co zajímavého se váže k Měsíci samotnému? Shodou okolností nám fáze měsíčního úplňku připadne na 25. prosince 2015! Tedy opravdu po Štědrém dni, nebo také na Boží hod Vánoční. Přesněji ve 12:11 našeho středoevropského času (SEČ). Měsíc bude tedy velmi vysoko nad obzorem okolo půlnoci a tam, kde je troška sněhové pokrývky, uvidíte krásně do noční krajiny! Naposledy byl úplněk na Boží hod v roce 1977, znovu tak nastane až v roce 2034.

Před novem již vyhlížejte kometu Catalina!

Překrásně zachychycená kometa C/2013 US10 Catalina. Na obrázku najdete i dvě galaxie promítající se na pozadí na konci jejího ohonu. Autor: Garald Rhemann
Autor: Garald Rhemann
Každý den se na obloze jen pár stupňů od planety Venuše dá pomocí menšího mysliveckého dalekohledu idenfitikovat jedna z nejkrásnějších a nejvyhledávanějších komet. Momentálně se dvěma ohony se pyšnící dlouhoperiodická kometa C/2013 US10 (Catalina).

Kometa byla objevena a poprvé pozorována 31. října 2013. Až teprve dva roky poté se dostala do nejmenší vzdálenosti od Slunce. Na základě prvních dat a její prakticky nulové kometární aktivity byla označena jako planetka. Dostala tak planetkové označení „US10 2013“ a ještě patřila do skupiny planetek s jasností okolo 20. magnitudy. Až později se ukázalo, že jde skutečně o kometární objekt a celkem rychle se mezi astronomy rozšířila zpráva, že se objekt stane pozorovatelný i malými dalekohledy na přelomu roku 2015/2016.

Kometu je poměrně snadné na obloze najít; již s lehkým astronomickým zařízením daleko od působení světelného znečištění je možné jí pozorovat i s jejími dvěma ohony, které směřují jeden vzhůru a druhý dolů. Ohony samozřejmě budou svou orientaci postupně měnit. Tato nezvyklá projekce ohonů je dána tím, že oba ohony míří směrem od Slunce, nicméně zatímco iontový je namířen přímo na opačnou stranu od hvězdy, ten druhý, prachový, se vlivem hmotnosti svých částeček ke Slunci mírně stáčí. Protože kometa letí jakoby „nad Zemi“ směrem k nám, prachový ohon je k nám skloněný, zatímco ten iontový míří směrem nad nás. Oba dva ohony dodávají kometě „kouzelný“ efekt, je to opravdu hezká kometa.

Kometa se nyní se dostala vzdaluje od přísluní (tj. nejblíže ke Slunci), kde byla jen 0,8 AU 15. Listopadu 2015. V tuto dobu se naopak blíží k Zemi, a proto na obloze ještě mírně zjasňuje. Zároveň se však přesouvá z ranní oblohy na pozici k jejímu celonočnímu pozorování, neboť v období poloviny ledna ji najdeme u notoricky známého „Velkého vozu“! K pozorování bohatě poslouží malý dalekohled s průměrem i do 10 cm, a to ideálně dál od města a od světelného znečištění. Za takových podmínek byste neměli mít problém spatřit ohony oba.

Nečekejte ale dlouho, kometa bude právě v lednu nejjasnější! Už od března pak budete potřebovat na její zhlédnutí přístroj o dost větší, s průměrem zrcadla dalekohledu nad 10 cm. V tuto chvíli je pravděpodobné, že kometa dosáhne maxima okolo 5 mag. Více informací se dočtete v článku Martina Maška.

Pozorujte a fotografujte majestátný Orion

Orion nad a pod Tibetem. Autor: Jeff Dai.
Orion nad a pod Tibetem.
Autor: Jeff Dai.
Dominantní souhvězdí zimy, co je skrz na skrz jedno z nejkrásnějších souhvězdí nebe. Při pohledu pouhým okem vypadá Orion jako motýl nebo jako – podle legendy – lovec se dvěma rameny, opaskem, mečem a dvěma nohami. Nejjasnější hvězdy v Orionu jsou Betelgeuze (rudý veleobr) a Rigel. Opasek pak tvoři trojice hvězd Alminam, Alnitak a Mintaka, pod kterými najdeme právě onen pověstný meč skrývající v sobě zřetelně pozorovatelnou mlhovinu M42 z Meisserova katalogu.

Orion lze spatřit i z měst poměrně zřetelně, vyniká a již v průběhu první poloviny noci nad jihovýchodním obzorem. Už i nyní je Orion vidět perfektně. Jak jsem se zmiňoval o mlhovině M42, která se nachází „uprostřed“ Orionova meče, je to v dalekohledu opravdová pastva pro oči. Už malý přístroj odkryje skupinku mladých hvězd Trapéz a samotné mlhovina vypadá jako pták za letu.

Pokud se pustíte do fotografování Oriona, tak jen do toho! Fotografovat Oriona není těžké a ani náročné, jen některé taškařici mobilní telefony dokážou pokrýt oblohu hvězdami, jako „paseku“ jasných bodů. Pochopitelně ale bez problémů vítězí zrcadlovka, jelikož uvnitř ve fotoaparátu, se vyskytuje citlivý čip a můžete využít světelného objektivu. Překvapí vás, že oproti zjevu očima Orion na fotografii obklopí mnoho slabých mlhovin, které oči už nevidí, ale citlivý foťák je dokáže zachytit. Opět, ideálně daleko od měst.

Pohleďte i do hvězdokup souhvězdí Býka

Od Plejád k Hyádám na snímku dlouhé expozice. Autor: Rogelio Bernal Andreo
Od Plejád k Hyádám na snímku dlouhé expozice.
Autor: Rogelio Bernal Andreo
Hned nad Orionem leží Býk se svými dvěma hvězdokupami – Plejády a Hyády. Větší hyády vypadají jako písmeno „V“. Právě v nich najdeme i nejjasnější hvězdu Aldebaran, která do kupy fyzicky nepatří a kterou 23. prosince 2015 zakryl Měsíc. I Býk je v první polovině noci již velmi vysoko nad jihovýchodním obzorem. Hvězda je zbarvená do červeného odstínu, neboť jde o oranžového obra.

V Býku ovšem najdeme především úchvatné Plejády. Opravdu fotogenické uskupení, které je snadno zpozorovatelné každý rok už od srpna až do konce května, bývá často mylně zaměňováno za „Malý vůz“. Očima lze vidět 6-8 hvězd, malý dalekohled pak ukáže další desítky slabších společnic. Pokud jich vidíte více, máte lepší představivost nebo lepší zrak. Plejády potěší, každého pozorovatele – jejich snadnou nalezitelností na obloze, dlouhodobou viditelností a hlavně jejich bezkonkurenční fotogenickou krásou.

Několik konjunkcí…

Pohled na konjunkci Saturna s Venuší 9. ledna 2016 v dalekohledu. Autor: Stellarium
Pohled na konjunkci Saturna s Venuší 9. ledna 2016 v dalekohledu.
Autor: Stellarium
Z neděle na pondělí, 3. na 4. ledna 2016, se nám nabídne pohled na maximum každoročního meteorického roje Kvadrantidy. O tom se ještě na Astro.cz dočtete samostatně. Nicméně už v průběhu úkazu a dále po něm bude možné v ranních hodinách sledovat hned několik nebeských konjunkcí. A jaké to jsou? Rozhodně si přivstaňte ve čtvrtek 7. ledna 2016. Spatříte krásné setkání Měsíce s Venuší a Saturnem. Celá podívaná se odehraje nedaleko hvězdy Antares v souhvězdí Štíra. Hned o dva dny později, 9. ledna 2016, když vstanete časně ráno před rozbřeskem, se zadívejte nad jihovýchodní obzor k Venuši znovu – bude u Saturnu úhlově velmi blízko, jen 5 obloukových minut! Planetu Saturn si v následujícím roce vychutnáme ještě bohatě. Nejlepší podmínky ji čekají v období léta 2016.

Vychutnávejte si i Jupitera!

Zákryt Ganymedu Jupiterem
Jupiter vychází nad obzor čím dál dříve. Dnes na Boží hod bude vycházet již okolo 23:06 SEČ nad východním horizontem. A viditelný je po zbytek noci, neboť zapadá až kolem denního poledne.  Jupiter nyní leží v souhvězdí Lva a opticky se přibližuje jeho nejjasnější hvězdě Regulus. Jasnost Jupiteru se pohybuje okolo -2 mag a je tedy druhou nejjasnější planetou na obloze (po Venuši, která má -4 mag). Planeta je opravdu jasná a nepřehlédnutelná, nicméně pro ten nejlepší zážitek je třeba na ní namířit dalekohled. V něm ukáže svou tvář „pruhovaného obra“, za dobých podmínek i jeho obří bouře známá jako „Velká rudá skvrna“ a také uvidíme až 4 nejjasnější měsíce Jupiteru – Io, Európa, Ganymedes a Callistó. Planetu doporučujeme zejména na jaře 2016 vyrazit pozorovat na nejbližší hvězdárnu, kde se o ní navíc dozvíte mnoho dalších zajímavých informací!

Ozdobné sólo na obloze si získává Venuše

Lev, Venuše, Jupiter, Mars.. Autor: Marián Runkas
Lev, Venuše, Jupiter, Mars..
Autor: Marián Runkas
Planetu Venuši nejde přehlédnout a je bezpochyby jedním z nejkrásnějších objektů na obloze. Často si pro její jasnost lidé Venuši zaměňují za vzdálené pomalu se pohybující jasné těleso coby UFO. Venuše se nyní nachází na ranní obloze a je pozorovatelná velmi dobře jen pár hodin před rozbřeskem. Její viditelnost se ale krátí, a tak pokud jste ji ještě neviděli, určitě pohlédněte aspoň koutkem oka rozespalí v časných hodinách nad východním až jihovýchodním obzorem. Venuše se bude jevit jako stříbřitý „drahokam“ nízko nad obzorem a ve větším dalekohledu poznáte její fázi podobnou Měsíci mezi první čtvrti a úplňkem.

Vzácné úkazy roku 2016?

Klenoty zimního nebe jsou doménou opravdu především konce prosince, ledna a února. Nicméně jako malou návnadu si dovolím sáhnout trošku do větší budoucnosti a nalákat vás na opět poměrně bohatý rok 2016. Na co se tedy těšit? Budeme svědky denního zákrytu Venuše Měsícem 6. dubna, vzácně nám přejde planeta Merkur přes Slunce 9. května a těšit se můžete i na částečně Měsícem rušený meteorický roj Perseidy v polovině srpna. V květnu také uvidíme po dlouhých 15 letech planetu Mars opravdu jasnou a dosti blízko Zemi (samozřejmě NE velkou jako Měsíc!), a to též v květnu příštího roku. Takže máme se na co těšit!

[1] Webové stránky Heavens-above.com