Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. leden 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. leden 2021

Výtrysky z neobvyklé galaxie Centaurus A

Uznání: ESO/WFI (visible); MPIfR/ESO/APEX/A. Weiss et al. (microwave); NASA/CXC/CfA/R. Kraft et al. (X-ray)

Výtrysky, které vyvěrají z galaxie Centaurus A, jsou dlouhé více než milión světelných roků. Výtrysky proudící plazmy vyvrhuje obří černá díra v centru spirální galaxie a rozsvěcuje tak kompozitní obraz Cen A. Jak vlastně centrální černá díra dovnitř padající hmotu vyvrhuje není zatím známo. Výtrysky poté co opustí galaxii nafukují velké rádiové bubliny, které nejspíš září už milióny let. Pokud procházející mračno plynu dodá energii, tak se rádiové bubliny mohou za miliardy roků zase rozzářit. Na kompozitním snímku je rentgenové záření zobrazeno modře a mikrovlnné záření má barvu oranžovou. Základna výtrysku v rádiových vlnách ukazuje podrobnosti nejvnitřnějšího světelného roku centrálního výtrysku.

1. APOD: 2011-04-13 Východ rádiových výtrysků Centaurus
  2. Wikipedia: Plasma_(physics)
  3. APOD: 2006-07-04 Eliptická galaxie Centaurus A z CFHT
  4. Youtu.be: Centaurus A: Feeding a Black Hole (1998)
  5. APOD: 2003-05-01 Energetický výtrysk z Centaurus A
  6. APOD: 2005-06-28 Obří radiové laloky Fornax A
  7. Dogster.com: Foto: Pes na gauči :-)
  8. NASA: Radio Telescopes Capture Best-Ever Snapshot of Black Hole Jets
  9. Harvard.edu: Chandra: X-Rays - Another Form of Light
  10. Wikipedia: Microwave_oven#History
  11. NASA: Microwaves
  12. NASA: Centaurus A's inner jets
  13. NASA: Radio Waves
  14. Harvard.edu: Dual-frequency VLBI study of Centaurus A on sub-parsec scales. The highest-resolution view of an extragalactic jet
  15. Youtu.be: NASA | Radio Telescopes Capture Best-Ever Snapshot of a Black Hole's Jet

Štítky: Galaxie, Cen A, Výtrysky

M42 velka hmlovina v Orione

Mozaika 2x (55 x 10s, iso 16000), fotene dobsonom 18" f4.2 s Baader korektorom komy, UHC Optolong filtrom. Snimka kalibrovana a upravena v Sharpcap, MS Image Composer Editor editore a v GIMPe.