Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. duben 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. duben 2024

Úplné zatmění Slunce a komety

Uznání a copyright: Lin Zixuan (Tsinghua U.)

Ne jedna, ale hned dvě komety se objevily během úplného zatmění Slunce minulý týden v jeho v blízkosti. Očekávanou kometou byla 12P/Pons-Brooks, která však zklamala a byla slabší, než mnozí doufali. Na dlouhých expozicích kamer se však objevila i poměrně neznámá kometa SOHO-5008. Tato kometa byla 5008. kometou identifikovanou na snímcích pořízených družicí ESA a NASA na orbitě kolem Slunce SOHO. Pravděpodobně mnohem menší kometa SOHO-5008 byla lízačem Slunce, který jakmile proletěl příliš blízko Slunce, tak se během několika hodin rozpadl. Uvedený snímek je neobvyklý nejen tím, že zachycuje dvě komety během zatmění, ale je také jedním z vzácných případů, kdy byla Slunce lízající kometa vyfotografována ze zemského povrchu. Na snímku je také vidět rozpínající se koróna našeho Slunce a planety Merkur (vlevo) a Venuše (vpravo). Pro miliony lidí v temném stínu Měsíce, který 8. dubna přešel přes Severní Ameriku, byla z těchto planet a komet snadno viditelná pouze Venuše.

Snímky zatmění Slunce: Pozoruhodné příspěvky do APODu.

1. NASA: The April 8 Total Solar Eclipse: Through the Eyes of NASA