Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. říjen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. říjen 2020

Supernova v NGC 2525

Uznání: NASA, ESA, A. Riess (STScI/JHU) and the SH0ES team
Acknowledgment: M. Zamani (ESA/Hubble)

Velká a krásná spirální galaxie s příčkou NGC 2525 se nachází 70 miliónů světelných let daleko od Mléčné dráhy. Svítí na pozemské noční obloze v hranicích jižního souhvězdí Lodní zádě (Puppis). Měří asi 60 000 světelných let a na nádherném snímku z Hubblova kosmického dalekohledu se vinou její prašná spirální ramena posázená hmotnými modrými hvězdami a růžovými hvězdotvornými oblastmi. V lednu 2018 byla v NGC 2525 zaznamenána supernova SN 2018gv, je to ta nejjasnější hvězda na snímku vlevo dole. Jadernou detonaci bílého trpaslíka vyvolal akreční materiál, který na něho dopadal z doprovodné složky a na následné časosběrné, rok dlouhé sérii Hubblových pozorování je vidět, jak supernova pomalu mizí z dohledu. Jasnost supernov typu Ia se považuje za kosmickou standardní svíčku, která se používá pro měření vzdáleností galaxií a určování rychlosti rozpínání Vesmíru.

1. HubbleSite.org: COMPASS IMAGE FOR NGC 2525