Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. říjen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. říjen 2021

Duch Mirachu

Uznání a copyright: John Chumack

Co se duchů týká, Duch Mirachu není až tak děsivý. Duch hvězdy Mirach je jen slabá, rozmazaná galaxie, kterou astronomové dobře znají a která je náhodou vedle této jasné hvězdy vidět. Pole hvězd je vycentrováno na hvězdu Michach, též zvanou Beta Andromedae. Mirach je asi 200 světelných roků vzdálený rudý obr, sice chladnější než naše Slunce, ale zato mnohem větší a tudíž podstatně jasnější, než naše mateřská hvězda. Ve většině pohledů dalekohledem odlesky a difrakční paprsky mají tendenci zakrývat okolí Mirachu, takže se slabá a rozmazaná galaxie může zdát jako nějaký přízračný vnitřní odraz téměř vše ohromujícího světla hvězdy. Přesto všechno je na ostrém snímku vpravo nahoře nad hvězdou Mirach Duch Mirachu, katalogizovaný jako galaxie NGC 404 ve vzdálenosti odhadované na asi 10 milionů světelných roků.
Poznámka překladatele: Galaxie Duch Mirachu je ve zdánlivé vzdálenosti 7' od hvězdy Mirach, tedy asi desetinásobek zdánlivé velikosti Jupiteru.

1. Wikisource.org: Twilight Hours (1868)/The Old Astronomer