Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. červen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. červen 2008

Spirální galaxie s příčkou NGC 1300

Uznání: Hubble Heritage Team, ESA, NASA

Na březích souhvězdí Eridanus asi 70 miliónů světelných let daleko se nachází velká krásná spirální galaxie s příčkou NGC 1300. Tento kompozitní pohled z Hubblova kosmického dalekohledu na nádherný vesmírný ostrov je jedním z největších Hubblových snímků celé galaxie. NGC 1300 má přes 100 000 světelných let a Hubblův snímek ukazuje výrazné podrobnosti dominantní centrální příčky i majestátních spirálních ramen. Podrobnější prohlídka jádra této klasické spirální galaxie s příčkou ukazuje pozoruhodné oblasti se spirální strukturou velké asi 3000 světelných let. Na rozdíl od ostatních spirálních galaxií včetně naší vlastní Mléčné dráhy o NGC 1300 není v současnosti známo, že by měla hmotnou centrální černou díru.

Štítky: Hubblův kosmický dalekohled, Spirála s příčkou, NGC 1300