Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. leden 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. leden 2006

Bakterie D rad: kandidáti na astronauty

Uznání: Michael Daly (Uniformed Services University of the Health Sciences), DOE

Tyto baktérie by mohly přežít na jiné planetě. Baktérie Deinococcus radiodurans (D. rad) přežívají v pozemských laboratořích extrémní úrovně radiace, extrémní teploty, dehydrataci i expozice vůči genotoxickým chemikáliím. Mají také úžasnou schopnost opravit svoji vlastní DNA, obvykle do 48 hodin. O tyto baktérie, které jsou známé jako extremofily, jako je třeba D. rad, se zajímá NASA, zčásti proto, že by se mohly přizpůsobit tak, aby mohly pomáhat lidským kosmonautům přežít na jiných světech. Nedávná mapa DNA baktérií D. rad by mohla biologům rozšířit možnosti jak přežít pomocí shopnosti vytvářet léky, čistou vodu a kyslík. Genetické inženýrství je už využívá při čištění úniku toxické rtuti. Vědci objevili baktérie D.rad jako jednu z nejstarších přežívajících forem života náhodou v letech 1950, když je při výzkumu technik uchovávání potravin nedokázali snadno zničit Na snímku nahoře v misce tiše roste Deinococcus radiodurans.

Štítky: Bacteria, D. rad, Astronauts