Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. květen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. květen 2022

RCW 86: Pozůstatek historické supernovy

Uznání a copyright: Martin Pugh

V roce 185 po Kr. čínští astronomové zaznamenali v asterismu Nanmen novou hvězdu. Na moderních hvězdných mapách v této části oblohy rozpoznáváme hvězdy Alfa a Beta Centauri. Nová hvězda byla viditelná několik měsíců a je považována za nejstarší zaznamenanou supernovu. Na hloubkovém snímku je vidět emisní mlhovina RCW 86, která je považována za pozůstatek této hvězdné exploze. Úzkopásmová data stopují plyn, který je ionizován stále se rozpínající rázovou vlnou. Vesmírné snímky ukazují na hojný výskyt železa a absenci neutronové hvězdy nebo pulzaru v pozůstatku, což naznačuje, že původní supernova byla typu Ia. Na rozdíl od výbuchu supernovy zhroucením jádra hmotné hvězdy je supernova typu Ia termonukleární detonací materiálu na bílém trpaslíkovi, který tam přetekl z doprovodné složky v dvojhvězdném systému. Tento zbytek supernovy se nachází v blízkosti roviny naší galaxie Mléčné dráhy a je větší než úplněk na obloze, ale je příliš slabý, než aby se dal spatřit očima. Zbytek RCW 86 je od nás asi 8000 světelných roků daleko a měří zhruba 100 světelných roků.

1. Wikipedia: Chinese_astronomy