Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. prosinec 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. prosinec 1999

Horký plyn v kupě galaxií Hydra A

Uznání: NASA/ CXC/ SAO

Kupa galaxií Hydra A je opravdu velká. Ve skutečnosti jsou takové kupy galaxií největšími gravitačně vázanými objekty ve vesmíru. Jednotlivé galaxie jsou ovšem příliš chladné jak je patrné z tohoto rentgenového snímku z observatoře Chandra ve falešných barvách, jež zobrazuje pouze plyn o teplotě 40 milionů stupňů prostupujícího kupu. Astronomové objevili, že takové horké rentgenové mraky měřící napříč milióny světelných let jsou běžné v kupách galaxií a čekalo se od nich, že plyn se bude ochlazovat a hladce proudit do ústředních oblastí kup a formovat tam nové galaxie a hvězdy. Místo toho snímek z Chandry ukazuje podrobnosti vedle rentgenově jasného jádra kupy, což naznačuje, že magnetická pole a explozivní události ruší tok a směřují plyn do smyček a podlouhlých struktur - možná zabraňujících vzniku více kup galaxií a hvězd.

Štítky: Zbytek supernovy, M82, VLBI, Rádioastronomie

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.