Úvodní strana  >  Novinky

Novinky

Máte pocit, že něco významného o dění na nebi, vesmíru či kosmonautice nesmí uniknout všem čtenářům serveru Astro.cz? Nebo víte o nejaké novince týkající se dění v ČAS či vaší pobočce nebo sekci? Tak neváhejte a napište sami novinku!

Kometa F3 NEOWISE v korónografu SOHO

V zorném poli koronografu LASCO C3 umístěném na sondě SOHO se objevila kometa C/2020 F3 (NEOWISE). Kometa byla vidět na jižní obloze a pak zmizela v záři Slunce. Nyní můžeme její stav sledovat a poté se těšit, zda ji budeme moci najít od července na naší obloze (byť nebude asi příliš dobře vidět).

Sezóna NLC začala

Meteorologická situace v severních šířkách umožnila poměrně brzký nástup viditelnosti nočních svítících oblak (NLC), nacházejících se v mezosféře (výška kolem 80 km), daleko na sever od nás. Oblaka hlásil 6. června večer již ve 22:15 Marián Dujnič ze Slovenska, kde byla dříve tma. Pozorovat se je podařilo mnoha lidem ze severních Čech. Díky webovým kamerám ČHMÚ se je pak podařilo dohledat již na snímcích z ranních hodin z Ostravska.

Josef Mezera Ostatní

Erupce na Slunci

29. května 2020 v 09:24 SELČ byla ve východní (dosud neoznačené) oblasti Slunce zaznamenána první erupce kategorie M (M1.1) v novém slunečním cyklu.

Denní bolid nad Slovinskem

Lidé z Itálie, Chorvatska a Slovinska měli možnost pozorovat přelet výrazného denního bolidu, který na závěr explodoval a zbytek postupně pohasl. V tuto chvíli není jisté, zda z něj zbyla nějaká hmota a zda se z něj podaří nalézt nějaké meteority, ale jednalo se každopádně o mimořádný úkaz. Podle očitých svědků bylo slyšet i zvukové projevy průletu a výbuchu.

Josef Mezera Ostatní

Supernova v souhvězdí Orion se odkládá na neurčito!

Jihokorejský astronom Bum-Suk Yeom zjistil, že Betelgeuse začíná pozvolna zjasňovat. V dohledné době tak v souhvězdí Orion k výbuchu supernovy z největší pravděpodobností nedojde. Více se můžete dočíst v dnešním článku BETELGEUSE IS BRIGHTENING AGAIN na webu spaceweather.com.

Josef Jíra Astronomie

Nástěnný kalendář na rok 2020

Vážení přátelé astronomie, na webových stránkách Západočeské pobočky ČAS www.zpcas.cz si můžete prohlédnout náhledy na jednotlivé listy našeho vůbec prvního astrofoto kalendáře na rok 2020.

Petr Horálek Astronomie

Sprška meteorů v pátek 22. listopadu ráno

V pátek ráno v 5:50 SEČ se očekává zvýšená aktivita roje Alfa-Monocerotid. Podle astronomů P. Jenniskense a E. Lyytinena by sprška měla dosáhnout frekvence okolo 400 meteorů za hodinu (7 meteorů za minutu) a trvat pár desítek minut. Více v článku na webu Mezinárodní Meteorické Organizace IMO.

Pavel Suchan Astronomie

Praha možná omezí světelný smog

Praha by mohla omezit světelné znečištění na svém území. Míru světelného znečištění by měla nechat zmapovat a následně vytvořit plán k jeho částečnému odstranění. Doporučující dokument schválil magistrátní výbor pro infrastrukturu, technickou vybavenost a životní prostředí. Výbor doporučil radě a zastupitelstvu hlavního města, aby nechaly zjistit, na kterých místech je světelné znečištění zejména ze světelných reklam a osvícených památek. Následně by vedení města mělo nechat vytvořit koncepční dokument, který by vedl k omezení světelného znečištění. Úkol by mohl dostat na starost Institut plánování a rozvoje hlavního města, který se tématem v několika projektech zabýval. Podle člena výboru Tomáše Vojtíška uvažuje o redukci osvětlení vyšehradských hradeb budoucí ředitel příspěvkové organizace Národní kulturní památka Vyšehrad Petr Kučera.

Více na ekolist.cz

Novinky můžete odebírat přes RSS.