Úvodní strana  >  Novinky

Novinky

Adam Malíř

Gravitační čočka pozorovaná u hvězdného systému Stein 2051!

Hubbleův vesmírný teleskop zaregistroval ohyb světla ve hvězdném systému Stein 2051. Jedná se o přicházející světlo z červeného trpaslíka Stein 2051 A, které je efektem gravitace bílého trpaslíka zakřiveno, takže se světlo z hvězdy Stein 2051 A zakřivuje po nejrovnějších možných drahách (tzv. geodetikách).

Adam Malíř

Astronomové sledují rozdíly teplot dusíku v Mléčné dráze.

Hvězdnotvorná oblast v Mléčné dráze s označením G35.20-074N ležící 7 000 světelných let od Země byla sledována milimetrovým dalekohledem ALMA pod vedením holandských vědců. Disk tvořený zčásti dusíkem je zajímavý tím, že na jedné straně je dusík o 150 °C teplejší. Pomocí modelování vědci předpovídají rozpad tohoto disku. Zdroj phys.org.

S hvězdárnou na Pardubickém zámku

V pátek 19. května 2017 v 17:00 - 23:00 SELČ proběhla již tradičně Muzejní noc na Pardubické věži. Díky přítomným popularizátorům z astronomického kroužku hvězdárny barona Artura Krause byl program perfektně zajištěn a návštěvníci tak měli možnost pozorovat naši hvězdu nebo měsíčky Jupitera, někdy i pozemní objekty jako byla Kunětická hora.

Den Ludvíka Očenáška ve fotografii

Na stránkách Západočeské pobočky ČAS www.zpcas.cz byla zveřejněna fotografická galerie z akce „Den Ludvíka Očenáška“, která připomněla vynálezce a průkopníka raketové techniky.

Od 1. května 2017 registrace na Vesmírnou keš

v pondělí dne 1. 5. 2017 v 19:17 hod bude spuštěna registrace na níže uvedený program. URL registrace bude uvedeno přímo na titulní stránce www.cas100geo.cz a v sekci programu. Podrobnosti o programu. V klidu si promyslete svůj harmonogram a v pondělí večer nebo později proveďte registraci.

Zákryt hvězdy Aldebaran Měsícem

V pátek 28. 4.  2017 v 20:21 SELČ pro Prahu se odehraje zákryt hvězdy Aldebaran (1,1 magnitudy) Měsícem ve fázi 2 dny po novu. Konec úkazu, výstup Aldebaranu, se odehraje po 20. hodině. Celý průběh úkazu bude z Čech pozorovatelný nízko nad západním obzorem.

Adam Malíř

Zapojte se do Gloria a pozorujte Slunce!

Sluneční observatoř TADs ležící na ostrově Tenerife, který je součástí souostroví Kanárů, zůstává stále volně přístupná veřejnosti. Zatím jej využívá jenom malá skupinka nadšenců. Chcete toho být součástí? Připojte se ke Glorii, stačí pouhé připojení k internetu! Více.

Martin Popek

Elves a Red sprites nad západem Čech

V neděli 2. dubna 2017 vznikly nad bouřkou v západních Čechách čtyři vzácné TLE typu Elves a dvojice Red sprites. Jde o první Elves zaznamenané nad ČR a celkově čtvrtou bouři nad střední Evropou, která vytvořila tento druh nadoblačných blesků. Na přiloženém snímku je poloha a velikost Elves. Vzdálenost od místa pozorování 420-428 km. Další fotografie.

Novinky můžete odebírat přes RSS.