Úvodní strana  >  Novinky

Novinky

Redakce Astro.cz

Video: Vzpomínka na Eugene Cernana

V pořadu Věda 24 České televize proběhla reportáž o nedávno zesnulém astronautovi Eugene Cernanovi, který je v Česku a na Slovensku znám svými česko-slovenskými předky. Ve vzpomínkové  reportáži vystoupili také členové České astronomické společnosti a prohlédnout si nakrátko můžete i vlajku, kterou Cernan vezl na Měsíc v roce 1972 a posléze ji daroval tehdejšímu Astronomickému ústavu ČSAV. Shlédněte video.

Redakce Astro.cz

Zemřel Eugene Cernan, poslední člověk na Měsíci

Další smutná zpráva zasáhla celý svět. Ve věku 82 let nás 16. ledna 2017 navždy opustil slavný astronaut Eugene Cernan, doposud poslední člověk na Měsíci. Cernan byl rovněž znám svým českým původem, k němuž se hrdě hlásil. Byl čestným členem České astronomické společnosti a na 2m Perkově dalekohledu v Ondřejově je k vidění jím věnovaná česká vlajka, kterou s sebou v roce 1972 vzal při misi Apolla 17 na Měsíc. Nechť Tě Tvůj poslední let zaslouženě dopraví k místu věčného klidného odpočinku, Eugene!

Dušan Majer

Příčina ztráty Progressu zůstane neznámá

O příčinách nehody se v posledních týdnech živě spekulovalo. Podle některých zdrojů se předčasně vypnuly motory, jiné zdroje zase hovořily o předčasném oddělení lodi od pracujícího raketového stupně, další zase zmiňovaly nadměrné vibrace. Čekalo se na výsledek vyšetřovací komise. Ani ta však do problému nepřinesla potřebné rozřešení. Další informace v článku.

Zemřel RNDr. Luděk Neužil

Hned v prvních dnech nového roku přišla smutná zpráva o úmrtí českého astronoma Luďka Neužila (*25. 2. 1928 v Klatovech, zemřel 4. 1. 2017). Svou profesní dráhu započal v r. 1949 na observatoři v Ondřejově v oddělení fyziky vysoké atmosféry Země, vedeném doc. Františkem Linkem (1906-1984), a zde pak pracoval až do svého odchodu do důchodu. Pod Linkovým vedením, ale i samostatně, se věnoval výzkumu optických vlastností vysoké atmosféry i ionosféry. V počátcích éry kosmonautiky k tomu přidal fotometrii umělých družic při vstupu do stínu Země a společně s Linkem publikovali dioptrické tabulky zemské atmosféry. Věnoval se však také chemickému složení atmosféry Venuše, na základě vícebarevné fotometrie. V letech 1950 – 1976 zveřejnil na tato témata celkem 20 původních prací, které byly ve své době hojně citovány. Společně s F. Linkem též vydali monografii „Lety do stratosféry a výzkum vysoké atmosféry“, jež se dočkala dvou vydání.

Jindřich Suchánek

Astronomie dnes, leden 2017

V pátek 6. 1. můžete na TV Noe od 20 hod. sledovat živou besedu s dr. Jiřím Grygarem, prof. Petrem Kulhánkem a prof. Zdeňkem Stuchlíkem. Pořad je otevřen i pro diváky, kteří mohou své dotazy volat přímo do studia. Blíže zde.

Pořad v archivu TV Noe.

Mars na večerní obloze míjí Neptun

Pokud máte malý dalekohled (a jasnou oblohu), namiřte si jej dnes večer na Mars (zapadá až cca okolo 21. hodiny). Kousek od něj severovýchodně totiž najdete i planetu Neptun. Bohužel maximální úhlové přiblížení obou těles proběhne až hluboko pod obzorem, ale i tak, vidět dvě planety najednou ve zorném poli dalekohledu, bude pěkný zážitek na samém konci roku.

Novinky můžete odebírat přes RSS.

Kométa C/2018 Y1 Iwamoto

Pozorovanie bolo rušené Mesiacom po prvej štvrti a poryvmi vetra. Sever hore, východ vľavo.