Úvodní strana  >  Novinky

Novinky

Martin Gembec Astronomie

ESO odslouhlasila stavbu zrcadla ELT v plné velikosti

Řídící orgán ESO dnes odsouhlasil financování stavby primárního zrcadla extrémně velkého dalekohledu ELT v jeho plné velikosti. Zrcadlo o průměru 39 metrů má tvořit 798 segmentů a dosud nebylo jisté financování části z nich. Nyní je v první fázi zajištěno financování 90 % stavby celého dalekohledu a stavba tak úspěšně může pokračovat. Zdroj.

Jiří Grygar Astronomie

185 let Eleonory Ehrenbergové

Před 185 lety se narodila pěvkyně Eleonora Ehrenbergová, která při premiéře Smetanovy Prodané nevěsty v roce 1866 zpívala roli Mařenky. Zemřela v roce 1912. Byla rozhodující spojkou při nákupu pozemku pro observatoř v Ondřejově. Přátelila se s prof. Nušlem, prof. Šafaříkem a bratry Fričovými.

Josef Forman Ostatní

Hledání nové fyziky

HLEDÁNÍ NOVÉ FYZIKY TEORIE STRUN, ČERNÉ DÍRY, MODERNÍ KOSMOLOGIE A VELKÉ SJEDNOCENÍ Existuje mnoho fundamentálních otázek ohledně našeho vesmíru, na které není současná fyzika schopna odpovědět. Obraz světa, který jsme do dnešní doby byli schopni složit, vykazuje mnohé nedostatky a podivnosti, které jednoho dne budeme – doufejme – schopni vysvětlit. Leží před námi ale spousta těžkých otázek, na jejichž vyřešení bude věda muset vynaložit nemalé úsilí – to vše navíc za předpokladu, že nám to přírodní zákony vůbec dovolí. Na druhou stranu jsme si alespoň vědomi toho, že naše poznání světa není úplné a současně již také tušíme, že právě nyní stojíme na samotném prahu zásadních vesmírných objevů...

Novinky můžete odebírat přes RSS.

M1 - Krabia hmlovina

Emisná hmlovina v súhvezdí Býk. Vzdialenosť asi 6.600 svetelných rokov. Pozostatok supernovy SN 1054.