Úvodní strana  >  Novinky

Novinky

Pavel Suchan

Světelné znečištění bude tématem dnešního zasedání vlády

Po půlroční práci mezirezortní pracovní skupiny dnes vláda projedná skoro 70stránkovou zprávu, která informuje o stavu světelného znečištění v ČR, o jeho negativních důsledcích v mnoha oblastech života lidí i přírody a o tom, jak je nebo spíše jak není státem zajištěna možnost občana bránit se proti bezohlednému, obtěžujícímu a nesprávnému nočnímu svícení. Více v tiskové zprávě Ministerstva životního prostředí - https://www.mzp.cz/cz/news_170724_SZ.

Pěkná erupce na Slunci

V pátek 14. 7. jsme se po velmi dlouhé době dočkali opravdu pěkné erupce třídy M2. Nebyla až tak pozoruhodná svou energií, jako spíš tím, že trvala opravdu dlouho. Není divu, že ji následoval výron hmoty z koróny a oblak plasmatu nyní směřuje k Zemi. Uvidíme, co z toho bude. Aktuality.

Juno fotografovala GRS

Sonda Juno se 11. července opět protáhla těsně nad atmosférou Jupiteru a v hledáčku JunoCam se tentokrát ocitla přímo Velká červená skvrna (GRS). NASA oznámila, že jakmile budou data ze sondy přijata a zkompletována, budou dána v surovém stavu na web mise, aby si se snímky mohli pohrát amatéři hned, jak to bude možné. Snímky bychom měli vidět nejpozději 14. července. Očekáváme, že vám je přineseme v článku.

Adam Malíř

Gravitační čočka pozorovaná u hvězdného systému Stein 2051!

Hubbleův vesmírný teleskop zaregistroval ohyb světla ve hvězdném systému Stein 2051. Jedná se o přicházející světlo z červeného trpaslíka Stein 2051 A, které je efektem gravitace bílého trpaslíka zakřiveno, takže se světlo z hvězdy Stein 2051 A zakřivuje po nejrovnějších možných drahách (tzv. geodetikách).

Adam Malíř

Astronomové sledují rozdíly teplot dusíku v Mléčné dráze.

Hvězdnotvorná oblast v Mléčné dráze s označením G35.20-074N ležící 7 000 světelných let od Země byla sledována milimetrovým dalekohledem ALMA pod vedením holandských vědců. Disk tvořený zčásti dusíkem je zajímavý tím, že na jedné straně je dusík o 150 °C teplejší. Pomocí modelování vědci předpovídají rozpad tohoto disku. Zdroj phys.org.

S hvězdárnou na Pardubickém zámku

V pátek 19. května 2017 v 17:00 - 23:00 SELČ proběhla již tradičně Muzejní noc na Pardubické věži. Díky přítomným popularizátorům z astronomického kroužku hvězdárny barona Artura Krause byl program perfektně zajištěn a návštěvníci tak měli možnost pozorovat naši hvězdu nebo měsíčky Jupitera, někdy i pozemní objekty jako byla Kunětická hora.

Den Ludvíka Očenáška ve fotografii

Na stránkách Západočeské pobočky ČAS www.zpcas.cz byla zveřejněna fotografická galerie z akce „Den Ludvíka Očenáška“, která připomněla vynálezce a průkopníka raketové techniky.

Od 1. května 2017 registrace na Vesmírnou keš

v pondělí dne 1. 5. 2017 v 19:17 hod bude spuštěna registrace na níže uvedený program. URL registrace bude uvedeno přímo na titulní stránce www.cas100geo.cz a v sekci programu. Podrobnosti o programu. V klidu si promyslete svůj harmonogram a v pondělí večer nebo později proveďte registraci.

Novinky můžete odebírat přes RSS.

Protuberance