Úvodní strana  >  Novinky  >  Astronomie

Astronomie

Martin Gembec Astronomie

Denní bolid nad Slovinskem

Lidé z Itálie, Chorvatska a Slovinska měli možnost pozorovat přelet výrazného denního bolidu, který na závěr explodoval a zbytek postupně pohasl. V tuto chvíli není jisté, zda z něj zbyla nějaká hmota a zda se z něj podaří nalézt nějaké meteority, ale jednalo se každopádně o mimořádný úkaz. Podle očitých svědků bylo slyšet i zvukové projevy průletu a výbuchu.

Nástěnný kalendář na rok 2020

Vážení přátelé astronomie, na webových stránkách Západočeské pobočky ČAS www.zpcas.cz si můžete prohlédnout náhledy na jednotlivé listy našeho vůbec prvního astrofoto kalendáře na rok 2020.

Petr Horálek Astronomie

Sprška meteorů v pátek 22. listopadu ráno

V pátek ráno v 5:50 SEČ se očekává zvýšená aktivita roje Alfa-Monocerotid. Podle astronomů P. Jenniskense a E. Lyytinena by sprška měla dosáhnout frekvence okolo 400 meteorů za hodinu (7 meteorů za minutu) a trvat pár desítek minut. Více v článku na webu Mezinárodní Meteorické Organizace IMO.

Pavel Suchan Astronomie

Praha možná omezí světelný smog

Praha by mohla omezit světelné znečištění na svém území. Míru světelného znečištění by měla nechat zmapovat a následně vytvořit plán k jeho částečnému odstranění. Doporučující dokument schválil magistrátní výbor pro infrastrukturu, technickou vybavenost a životní prostředí. Výbor doporučil radě a zastupitelstvu hlavního města, aby nechaly zjistit, na kterých místech je světelné znečištění zejména ze světelných reklam a osvícených památek. Následně by vedení města mělo nechat vytvořit koncepční dokument, který by vedl k omezení světelného znečištění. Úkol by mohl dostat na starost Institut plánování a rozvoje hlavního města, který se tématem v několika projektech zabýval. Podle člena výboru Tomáše Vojtíška uvažuje o redukci osvětlení vyšehradských hradeb budoucí ředitel příspěvkové organizace Národní kulturní památka Vyšehrad Petr Kučera.

Více na ekolist.cz

Plzeňská okna do vesmíru III

Přijměte pozvání na astronomický seminář v termínu 16. 11. 2019 v Plzni, který pořádá Západočeská pobočka ČAS ve spolupráci s 25. ZŠ v Plzni a Fakultou pedagogickou ZČU. Seminář svým obsahem navazuje na legendární populárně naučný seriál Okna vesmíru dokořán, který od roku 1981 vysílala Československá televize. Více informací na www.zpcas.cz

Josef Jíra Astronomie

Výstava OBLOHA v atriu GFK prodloužena!

Do 30. září je prodloužena v atriu výstava Obloha Gymnázia Františka Křižíka. Své fotografie hvězdné oblohy, galaxií polárních září, halových jevů, duh a další zde představí několik amatérských i profesionálních fotografů.

Pavel Suchan Astronomie

Odhalení uličky Kurta Gödela

Přijďte si vzpomenout na významného brněnského rodáka, Hvězdárna a planetárium Brno pořádá křest uličky nesoucí jeho jméno! V úterý 27. srpna 2019 od 12:30. Sraz je v uličce kolmé na ulici Pekařskou, poblíž rodného domu Kurta Gödela, na rohu lékárny "Na Pekařské". Uličkou od zastávky tramvaje č. 5 nebo 6 chodíte směrem k parku Studánka. Brněnští zastupitelé dali název dosud bezejmenné uličce spojující Pekařskou ulici s ulicí Husovou. Ponese jméno světoznámého matematika a logika Kurta Gödela.