Úvodní strana  >  Novinky  >  Astronomie

Astronomie

Uctění památky M. R. Štefánika

V neděli 14. dubna 2019 uctila Česká astronomická společnost památku Milana Rastislava Štefánika, jehož 100. výročí tragického úmrtí si všichni připomeneme 4. května. Následoval odborný seminář o M. R. Štefánikovi v budově Štefánikovy hvězdárny.

Jan Kožuško

Známe finalisty 16. ročníku Astronomické olympiády

V pátek 12. a v sobotu 13. dubna se v Planetáriu Praha sešla 15členná porota krajského kola Astronomické olympiády. Vyhodnotila více než tisícovku prací a vybrala sedm desítek finalistů do květnových celostátních kol v Praze a Opavě. Výsledky jsou již teď k dispozici na webu Astronomické olympiády. Zvláštní poděkování za poskytnutí zázemí pro práci poroty patří řediteli Planetum, Jakubu Rozehnalovi.

Jaroslav Kuba

Školní observatoř

V rámci vybudování odborných učeben v Základní Škole v Těptíně, vybudujeme profesionální školní observatoř. O škole - viz info na www.skolateptin.cz.

Ultima Thule v největším detailu

22. února byl zveřejněn nejdetailnější možný záběr planetky 2014 MU69, přezdívané Ultima Thule. Týmu New Horizons se podařilo přesně trefit planetku kamerou LORRI a 6,5 min před největším přiblížením 1. 1. 2019 pořídili skvělý záběr s rozlišením 33 m/pix. Zdroj.

Martin Gembec

SPHEREX se podívá na mladý vesmír

NASA vybrala misi SPHEREx, která se podívá na to, jak se mladý vesmír (300 mil. let po velkém třesku) vyvíjel a jak časté jsou ingredience života v naší galaxii. Družice má startovat 2023 a má prozkoumat asi 300 mil. galaxií a asi 100 mil. hvězd v naší Galaxii.

LIGO bude mnohem přesnější

Americké observatoře LIGO objevily v roce 2015 první zdroje gravitačních vln (sloučení černých děr). Nyní pracují v režimu Advanced LIGO a ani to není konečná. Díky novému grantu bude možné vylepšit lasery (díky novým technikám z oboru kvantové mechaniky) a také vylepšit povrch zrcadel. Výsledkem bude schopnost detekce mnohem více zdrojů, možná až s denním odstupem. Zahájení programu Advanced LIGO Plus je v plánu v roce 2024. Zdroj.

Jana Žďárská

9 gravitačních manévrů sondy BepiColombo

Sonda, která odstartovala v říjnu 2018, doputuje k Merkuru na konci roku 2025. Mise k Merkuru je poměrně složitá, sonda během ní využije rekordních devět gravitačních manévrů u tří planet - podívejte se na video. Celkově průzkumník urazí devět miliard kilometrů, uskuteční 18 oběhů Slunce a jeho nejvyšší rychlost dosáhne těžko představitelných 60 km/s.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.