Úvodní strana  >  Novinky  >  Kosmonautika

Kosmonautika

Redakce Astro.cz

Video: Vzpomínka na Eugene Cernana

V pořadu Věda 24 České televize proběhla reportáž o nedávno zesnulém astronautovi Eugene Cernanovi, který je v Česku a na Slovensku znám svými česko-slovenskými předky. Ve vzpomínkové  reportáži vystoupili také členové České astronomické společnosti a prohlédnout si nakrátko můžete i vlajku, kterou Cernan vezl na Měsíc v roce 1972 a posléze ji daroval tehdejšímu Astronomickému ústavu ČSAV. Shlédněte video.

Tomáš Tržický

Podzimní okno pro pozorování geostacionárních družic

V těchto dnech se otevírá podzimní okno pro pozorování odlesků od solárních panelů geostacionárních družic. Pozorujte v noci (nejlépe fotograficky) opačnou stranu oblohy, než svítí Slunce, a to pár stupňů pod nebeským rovníkem. Na podzim jsou ideální podmínky několik dnů kolem 9. října, jarní okno pak spadá na dny kolem 3. března. Více v článku.

Redakce Astro.cz

Zveřejněno na 8400 nových snímků z dobytí Měsíce!

Věděli jste, že za 19 dní uplyne už 47 roků od přistání prvního člověka na Měsíci? NASA vypustila minulý rok na 8400 doposud nezveřejněných fotografií z tohoto legendárního lidského počinu, který dovolil 12 lidem mezi lety 1969-1972 stanout obutou nohou na našem kosmickém sousedovi. Už skoro půlstoletí se ale pořád mezi náruživými konspirátory diskutuje o tom, že přistání na Měsíci byl podvod. Tak snad nové snímky uhasí tyto plameny alespoň u některých a jiní nechť si dále věří svému. Více v článku na Vědmágu.

Nafukovací modul připojen k ISS

Takže počínaje dnešními 11:36 SELČ je modul BEAM pevnou částí stanice ISS poté, co jej robotická paže vyložila z lodi Dragon a připojila k modulu Tranquility. Nafouknutí vzduchem na čtyř- až pětinásobek současných rozměrů přijde po adaptaci modulu na teplotní výkyvy na zemské orbitě a prověrkách těsnosti spojení koncem května.  Fotografie

Přistání na Měsíci

Dnešní modrý úplněk symbolicky značí 44 roků od chvíle, kdy v Moři dešťů (v oblasti měsíčních Apenin) přistál výsadkový modul Falcon lodi Apollo 15 s astronauty Davidem Scottem a Jamesem Irwinem, zatímco jejich kolega Alfred Worden čekal na nízké lunární orbitě v mateřské lodi Endeavour. Vojenští piloti, inovativním způsobem přetavení v geology, zde po několik dnů prováděli terénní průzkum. Na konci posledního výstupu na měsíční povrch provedl velitel Scott známý pokus s kladivem a sokolím pírkem, který si můžeme připomenout na videu

Na ISS je nová posádka

Včera ve 23:02 SELČ odstartovala z Bajkonuru loď Sojuz TMA-17M se třemi kosmonauty: Oleg Kononěnko (Rusko), Kjell Lindgren (USA) a Kimiya Yui (Japonsko). I přes počáteční potíže s vyklopením jednoho ze solárních panelů se loď úspěšně připojila ke stanici po necelých šesti hodinách letu a její posádka zde zůstane zhruba do Vánoc.
Na video ze startu se můžete podívat youtubu NASA, stejně jako na přílet k ISS a přivítání posádky na její palubě.

HELIX