Úvodní strana  >  Novinky  >  Kosmonautika

Kosmonautika

Vít Straka Kosmonautika

Soukromý start k ISS stále odkládán ...

První operační let lodi Cygnus amerického soukromého sektoru po veleúspěšné podzimní premiéře má zkrátka smůlu. V prosinci byl odvolán kvůli poruše chlazení na stanici, v lednu posunut kvůli extrémním mrazům na východním pobřeží a dnes byl zrušen kvůli včerejší bouři na Slunci, jejíž dceřinná radiace by mohla poškodit elektroniku nosné rakety. Zítřejší start zůstává otázkou ...
Aktualizace 9. ledna: Po pečlivém zvážení všech faktorů byl dnešní start povolen! Oficiální odpočet se rozběhl v 10:07 SEČ, start proběhne v 19:07. Nejsou hlášeny žádné významné technické potíže a počasí dává šanci 95 procent. Přenos startu na TV NASA sledujte od 18:45.
Raketa Antares s lodí Cygnus stojí na rampě ve Virginii od neděle, podruhé za 3 týdny Autor: Orbital Sciences Corp.
Autor: Orbital Sciences Corp.

Nouzový výstup z ISS

Dnešního dne (cca ve 13:10 našeho času) má začít první ze série neplánovaných kosmických výstupů posádky americké části ISS za účelem výměny čerpadla chlazení s pokaženým ventilem uvnitř. Stručné průběžné info z vycházky se bude objevovat v našem článku.

Start evropské observatoře online

Sledujte společně s námi ve čtvrtek 19. prosince vypuštění napjatě očekávaného evropského kosmického teleskopu Gaia raketou Sojuz z kosmodromu Kourou v Jižní Americe! Start je plánován v 10:12 SEČ, přenos zde začne v 09:45.

Čína je na Měsíci!

Čínská sonda Čchang'e 3 dnes ve 14:11 SEČ úspěšně přistála na povrchu Měsíce v oblasti zvané Duhová zátoka (Sinus Iridum). Ještě dnes, několik hodin po přistání, by ze sondy mělo vyjet robotické vozítko Jutu a zahájit svoji 90denní průzkumnou misi.
Milan Halousek Kosmonautika

Šance pro české učitele! Přihlášky na Honeywell Educators @ Space Academy 2014 otevřeny

Učitelům matematiky a přírodovědných oborů na základních a středních školách se otevírá šance zúčastnit se příští rok letní školy v Kosmickém a raketovém centru Spojených států amerických v Huntsville. Akci sponzoruje společnost Honeywell a účast je pro vybrané uchazeče zdarma. Uzávěrka přihlášek je 31. prosince 2013. Určeno pro kategorii: základní školy, střední školy. Další informace.

Čínské vozítko létá okolo Měsíce

Dle informací čínské státní televize sonda Čchang'e 3 s roverem Jutu na palubě dnes v 10:53 SEČ úspěšně vstoupila po 361sekundovém brzdícím zážehu na kruhovou dráhu kolem Měsíce ve výšce asi 100 kilometrů nad povrchem. Přistání na Měsíci je v plánu 14. prosince, tj. příští sobotu.

Čínský Lunochod odstartoval

Dnes v 18:30 SEČ byla z Číny vypuštěna raketa Dlouhý pochod se sondou Čchang'e 3, která zahájila čtyřdenní cestu k Měsíci a čeká ji první přistání na jeho povrchu v režii Číny. Po přistání dojde k výsadku robotického vozítka Jutu.
Podrobnosti již brzy.