Úvodní strana  >  Novinky

Novinky

Máte pocit, že něco významného o dění na nebi, vesmíru či kosmonautice nesmí uniknout všem čtenářům serveru Astro.cz? Nebo víte o nejaké novince týkající se dění v ČAS či vaší pobočce nebo sekci? Tak neváhejte a napište sami novinku!

LIGO bude mnohem přesnější

Americké observatoře LIGO objevily v roce 2015 první zdroje gravitačních vln (sloučení černých děr). Nyní pracují v režimu Advanced LIGO a ani to není konečná. Díky novému grantu bude možné vylepšit lasery (díky novým technikám z oboru kvantové mechaniky) a také vylepšit povrch zrcadel. Výsledkem bude schopnost detekce mnohem více zdrojů, možná až s denním odstupem. Zahájení programu Advanced LIGO Plus je v plánu v roce 2024. Zdroj.

Miloš Podařil

Astronomický tábor 2019

Na letošním ročníku letního dětského Astronomického tábora Jihlavské astronomické společnosti zbývají poslední volná místa. Více info o táboře (vč. on-line přihlášky) je k dispozici na webu http://astronomickytabor.cz/. Tábor proběhne na táborové základně Hájenka Černé lesy u Brtnice na Jihlavsku v termínu od 19. 7. do 1. 8. 2019.

Jana Žďárská

9 gravitačních manévrů sondy BepiColombo

Sonda, která odstartovala v říjnu 2018, doputuje k Merkuru na konci roku 2025. Mise k Merkuru je poměrně složitá, sonda během ní využije rekordních devět gravitačních manévrů u tří planet - podívejte se na video. Celkově průzkumník urazí devět miliard kilometrů, uskuteční 18 oběhů Slunce a jeho nejvyšší rychlost dosáhne těžko představitelných 60 km/s.

Brněnská pobočka založena!

Dnes 28. listopadu 2018 byla oficiálně založena (po téměř 20 letech obnovena) Brněnská pobočka ČAS. Prozatímní výbor pobočky byl ustaven ve složení předseda: Jiří Prudký, místopředseda: Jarmila Zobačová, hospodář: Karel Drda, první člen: Jiří Dušek. První setkání členů pobočky je plánováno na polovinu ledna 2019. Zájemci o členství se mohou hlásit - přihláška.

Miloslav Druckmüller

Kniha Mechanika kosmického letu

Právě vyšla nová kniha, která v naší literatuře velmi chyběla. Je to monografie Doc. Ing. Vladimíra Daňka, Csc . z Leteckého ústavu FSI VUT v Brně, která se zabývá velmi komplexně problematikou kosmických letů. Knihu lze doporučit všem vážným zájemcům o kosmonautiku. Více.

Novinky můžete odebírat přes RSS.

Kométa C/2018 Y1 Iwamoto

Pozorovanie bolo rušené Mesiacom po prvej štvrti a poryvmi vetra. Sever hore, východ vľavo.