Úvodní strana  >  Novinky

Novinky

Máte pocit, že něco významného o dění na nebi, vesmíru či kosmonautice nesmí uniknout všem čtenářům serveru Astro.cz? Nebo víte o nejaké novince týkající se dění v ČAS či vaší pobočce nebo sekci? Tak neváhejte a napište sami novinku!

Video z přistání Perseverance

NASA uveřejnila video z kamer během přistání vozítka. Záběry na otevření padáku, sestup k povrchu i spuštění z létajícího jeřábu jsou doplněny o původní komentář z řídícího střediska. Svatý grál zážitku z přistání na Marsu je tu. Video na Youtube.

Dokument Helios na ČT2

Vážení přátelé,

ačkoliv vás stále nemůžeme pozvat na premiéru filmu Helios  do kina, můžete si udělat příjemný večer s televizní verzí tohoto filmu  a to v úterý 23.2.2021 ve 20:55 hod. a v repríze ve středu 24.2.2021 v 17:50 hod. na programu ČT2.

Věřím, že Vás film zaujme.

Příjemný zážitek za kolektiv autorů
přeje Ing. Milan Kýr

Redakce Astro.cz Astronomie

Zemřel Jan Sokol, vnuk zakladatele ČAS

Ve věku 84 let zemřel filozof, pedagog, signatář Charty 77, někdejší poslanec a ministr školství Jan Sokol. Uvedla to Knihovna Václava Havla. Na snímku z oslavy 100. výročí založení České astronomické společnosti v roce 2017 na Univerzitě Karlově v Praze s Martinem Myšičkou, který zde představoval dlouholetého předsedu ČAS a jeho dědečka prof. Františka Nušla. Foto David Malík.

Halo kolem Měsíce Ostatní

Halo kolem Měsíce

V neděli večer se vyskytlo pěkné halo kolem Měsíce. Informovala o něm i čtenářka Kateřina Mikulová z Nového Jičína. Fotografie se objevila i na Astrofóru. Kruh kolem Slunce či Měsíce vzniká jako nejčastější halový jev na ledových krystalcích, v tomto případě tvořících vysokou závojovitou oblačnost.

Jasná kometa v koronografu SOHO

Poměrně jasný sungrazer - kometa - je vidět vlevo dolů od zakrytého Slunce v koronografech SOHO LASCO C3 a za nedlouho i LASCO C2. Podle směru pohybu jde o kometu z Kreutzovy rodiny komet. Takové prakticky lízají povrch Slunce a tak i tuto kometu čeká nejspíš zánik. Děkujeme za upozornění Vladimíru Koželuhovi a zdravíme do Sázavy.

Čínská Chang'e 5 přistála na Měsíci

Dnes kolem 16:11:39 SEČ (podle vyjádření Michala Václavíka z České kosmické kanceláře) se podařilo měkce dosednout sondě Chang'e 5 na povrch Měsíce. Animace z dosednutí je k nahlédnutí na Twitteru. Sonda má v dalších dnech odebrat vzorky, které mají být dopraveny na Zemi ještě tento týden.

Novinky můžete odebírat přes RSS.