Úvodní strana  >  Novinky

Novinky

Martin Gembec

SPHEREX se podívá na mladý vesmír

NASA vybrala misi SPHEREx, která se podívá na to, jak se mladý vesmír (300 mil. let po velkém třesku) vyvíjel a jak časté jsou ingredience života v naší galaxii. Družice má startovat 2023 a má prozkoumat asi 300 mil. galaxií a asi 100 mil. hvězd v naší Galaxii.

Martin Gembec

LIGO bude mnohem přesnější

Americké observatoře LIGO objevily v roce 2015 první zdroje gravitačních vln (sloučení černých děr). Nyní pracují v režimu Advanced LIGO a ani to není konečná. Díky novému grantu bude možné vylepšit lasery (díky novým technikám z oboru kvantové mechaniky) a také vylepšit povrch zrcadel. Výsledkem bude schopnost detekce mnohem více zdrojů, možná až s denním odstupem. Zahájení programu Advanced LIGO Plus je v plánu v roce 2024. Zdroj.

Miloš Podařil

Astronomický tábor 2019

Na letošním ročníku letního dětského Astronomického tábora Jihlavské astronomické společnosti zbývají poslední volná místa. Více info o táboře (vč. on-line přihlášky) je k dispozici na webu http://astronomickytabor.cz/. Tábor proběhne na táborové základně Hájenka Černé lesy u Brtnice na Jihlavsku v termínu od 19. 7. do 1. 8. 2019.

Jana Žďárská

9 gravitačních manévrů sondy BepiColombo

Sonda, která odstartovala v říjnu 2018, doputuje k Merkuru na konci roku 2025. Mise k Merkuru je poměrně složitá, sonda během ní využije rekordních devět gravitačních manévrů u tří planet - podívejte se na video. Celkově průzkumník urazí devět miliard kilometrů, uskuteční 18 oběhů Slunce a jeho nejvyšší rychlost dosáhne těžko představitelných 60 km/s.

Brněnská pobočka založena!

Dnes 28. listopadu 2018 byla oficiálně založena (po téměř 20 letech obnovena) Brněnská pobočka ČAS. Prozatímní výbor pobočky byl ustaven ve složení předseda: Jiří Prudký, místopředseda: Jarmila Zobačová, hospodář: Karel Drda, první člen: Jiří Dušek. První setkání členů pobočky je plánováno na polovinu ledna 2019. Zájemci o členství se mohou hlásit - přihláška.

Novinky můžete odebírat přes RSS.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.