Úvodní strana  >  Novinky

Novinky

Josef Mezera

Aktuálně ze Slunce

Po dlouhé době se na Slunci dělo něco, co by mohlo zajímat i širokou veřejnost.

Ultima Thule v největším detailu

22. února byl zveřejněn nejdetailnější možný záběr planetky 2014 MU69, přezdívané Ultima Thule. Týmu New Horizons se podařilo přesně trefit planetku kamerou LORRI a 6,5 min před největším přiblížením 1. 1. 2019 pořídili skvělý záběr s rozlišením 33 m/pix. Zdroj.

Martin Gembec

SPHEREX se podívá na mladý vesmír

NASA vybrala misi SPHEREx, která se podívá na to, jak se mladý vesmír (300 mil. let po velkém třesku) vyvíjel a jak časté jsou ingredience života v naší galaxii. Družice má startovat 2023 a má prozkoumat asi 300 mil. galaxií a asi 100 mil. hvězd v naší Galaxii.

LIGO bude mnohem přesnější

Americké observatoře LIGO objevily v roce 2015 první zdroje gravitačních vln (sloučení černých děr). Nyní pracují v režimu Advanced LIGO a ani to není konečná. Díky novému grantu bude možné vylepšit lasery (díky novým technikám z oboru kvantové mechaniky) a také vylepšit povrch zrcadel. Výsledkem bude schopnost detekce mnohem více zdrojů, možná až s denním odstupem. Zahájení programu Advanced LIGO Plus je v plánu v roce 2024. Zdroj.

Miloš Podařil

Astronomický tábor 2019

Na letošním ročníku letního dětského Astronomického tábora Jihlavské astronomické společnosti zbývají poslední volná místa. Více info o táboře (vč. on-line přihlášky) je k dispozici na webu http://astronomickytabor.cz/. Tábor proběhne na táborové základně Hájenka Černé lesy u Brtnice na Jihlavsku v termínu od 19. 7. do 1. 8. 2019.

Novinky můžete odebírat přes RSS.

Protuberance