Úvodní strana  >  Novinky

Novinky

Jiří Dušek Astronomie

Velká skvrna na Slunci je vidět i pouhým okem

Než budete číst dál, mějte vždy na paměti, že pohled na Slunce bez zvláštních filtrů může být nejen nebezpečný, ale dokonce může vést k trvalé ztrátě zraku! Určitě víte, že největší sluneční skvrny bývají patrné i bez dalekohledu.

Soňa Ehlerová Astronomie

Signál z vesmíru

Jaké by to bylo, kdybychom na Zemi zachytili signály mimozemských civilizací? Těžko říct, ale dnes (24.5. v 19:00 UTC, tedy 21:00 SELČ) probíhá simulace takovéto události. Sonda ESS ExoMars Orbiter dnes vyšle zakódovanou zprávu směrem k Zemi - a my všichni se můžeme účastnit jejího dekódování. Více informací v tiskové zprávě SETI https://www.seti.org/press-release/first-contact-global-team-simulates-message-extraterrestrial-intelligence-earth.

Martin Gembec Astronomie

Super Heavy Starship odklad

V našem článku najdete veškeré detailní informace k prvnímu pokusu o start největší rakety na světě. První pokus byl v pondělí 17. 4. po 15. hodině SELČ odložen. Problém byl v zaseklém ventilu tlakovacího média na 1. stupni. Nový termín pokusu o start bude zřejmě ve středu 19. 4.

Soňa Ehlerová Ostatní

Gaia Vari: šance pro všechny pracovat s daty družice Gaia

Gaia Vari je projekt občanské vědy (citizen science) podporovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA). Zaměřuje se na výzkum proměnných hvězd, tedy přesněji na jejich kvalifikaci a hodnocení. Dobrovolníci budou hodnotit proměnné hvězdy, kontrolovat automaticky určené objekty a všeobecně pracovat s daty družice Gaia (ESA).

Martin Gembec Astronomie

Uvidíme polární záři?

Množí se nám dotazy, jak to vypadá se šancí na viditelnost polární záře. V noci na pondělí, 26. 2. byla totiž zaznamenána zvýšená geomagnetická aktivita a slabá polární záře byla vyfotografována na webkamerách ČHMÚ. Očima bychom si ničeho pořádně ani nevšimli. K Zemi však mířil ještě jeden, možná výraznější oblak plazmatu a tak se další záře čekají v noci na úterý 27./28. 2. 2023. Pokračování...

Jan Herzig Astronomie

Nový cíl Lucy má jméno

Nedávno na našem webu vyšel článek informující o tom, že americká sonda Lucy si prohlédne o jednu planetku více. V době vydání článku měla tato planetka jen katalogové označení 1999 VD57. Nyní ji bylo Mezinárodní astronomickou unií přiděleno jméno Dinkinesh. Jedná se o etiopské jméno pro známou nalezenou kostru australopithéka, které se ve světě říká Lucy a podle které dostala jméno právě sonda Lucy.

Novinky můžete odebírat přes RSS.

10. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 3. do 10. 3. 2024. Měsíc na ranní obloze ubývá k novu. Na večerní obloze je vidět Jupiter a Uran. Aktivita Slunce se mírně snížila. Pozorujeme zvířetníkové světlo a stále jasnější kometu 12P/Pons-Brooks. Očekáváme start rakety Falcon 9 s kosmickou lodí Crew Dragon k ISS s posádkou mise Crew-8. Před 45 lety proletěl Voyager 1 nejblíže Jupiteru. Před 460 lety se narodil David Fabricius, objevitel první proměnné hvězdy.

Kometa 62P/Tsuchinshan

Snímek komety 62P/Tsuchinshan. Rozměry obrázku jsou 38 x 31 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Proti originálu je 2x zmenšen. Vzdálenost od Země 0.548 au, od Slunce 1.510 au.