Úvodní strana  >  Novinky

Novinky

Martin Gembec

SPHEREX se podívá na mladý vesmír

NASA vybrala misi SPHEREx, která se podívá na to, jak se mladý vesmír (300 mil. let po velkém třesku) vyvíjel a jak časté jsou ingredience života v naší galaxii. Družice má startovat 2023 a má prozkoumat asi 300 mil. galaxií a asi 100 mil. hvězd v naší Galaxii.

Martin Gembec

LIGO bude mnohem přesnější

Americké observatoře LIGO objevily v roce 2015 první zdroje gravitačních vln (sloučení černých děr). Nyní pracují v režimu Advanced LIGO a ani to není konečná. Díky novému grantu bude možné vylepšit lasery (díky novým technikám z oboru kvantové mechaniky) a také vylepšit povrch zrcadel. Výsledkem bude schopnost detekce mnohem více zdrojů, možná až s denním odstupem. Zahájení programu Advanced LIGO Plus je v plánu v roce 2024. Zdroj.

Miloš Podařil

Astronomický tábor 2019

Na letošním ročníku letního dětského Astronomického tábora Jihlavské astronomické společnosti zbývají poslední volná místa. Více info o táboře (vč. on-line přihlášky) je k dispozici na webu http://astronomickytabor.cz/. Tábor proběhne na táborové základně Hájenka Černé lesy u Brtnice na Jihlavsku v termínu od 19. 7. do 1. 8. 2019.

Jana Žďárská

9 gravitačních manévrů sondy BepiColombo

Sonda, která odstartovala v říjnu 2018, doputuje k Merkuru na konci roku 2025. Mise k Merkuru je poměrně složitá, sonda během ní využije rekordních devět gravitačních manévrů u tří planet - podívejte se na video. Celkově průzkumník urazí devět miliard kilometrů, uskuteční 18 oběhů Slunce a jeho nejvyšší rychlost dosáhne těžko představitelných 60 km/s.

Brněnská pobočka založena!

Dnes 28. listopadu 2018 byla oficiálně založena (po téměř 20 letech obnovena) Brněnská pobočka ČAS. Prozatímní výbor pobočky byl ustaven ve složení předseda: Jiří Prudký, místopředseda: Jarmila Zobačová, hospodář: Karel Drda, první člen: Jiří Dušek. První setkání členů pobočky je plánováno na polovinu ledna 2019. Zájemci o členství se mohou hlásit - přihláška.

Novinky můžete odebírat přes RSS.