Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. duben 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. duben 2001

M51: Vírová galaxie s prachem a hvězdami

Uznání: N. Scoville (Caltech), T. Rector ( (NOAO) et al., Hubble Heritage Team, NASA

Vírová galaxie je klasickou spirální galaxií. Vzdálena pouhých 30 miliónů světelných roků a s průměrem celých 60 tisíc světelných roků, je M51, známá též jako NGC 5194, jednou z největších a malebnějších galaxií na obloze. Horní obrázek, který vznikl kombinací pozemského snímku z 0.9-metrového dalekohledu na Kitt Peak National Observatory a snímku pořízeného na oběžné dráze Hubble Space Telescope, vyzdvihuje ostré znaky, které jsou normálně příliš rudé na to, aby byly pozorovatelné. Kdokoliv s dobrým triedrem může ale spatřit tuto Vírovou galaxii v souhvězdí Honících psů. M51 je spiralní galaxie typu Sc a je dominantním členem celé skupiny galaxií. Astronomové spekulují o tom, že spiralní struktura galaxie M51 je hlavně výsledkem gravitační interakce s malou galaxií nacházející se těsně za horním okrajem tohoto snímku.

Štítky: Spirální galaxie, M51, Whirlpool Galaxy