Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. listopad 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. listopad 2001

Gravitační mapa Země

Uznání: JPL, NASA

Je gravitace stejná na celém povrchu Země? Není - ukazuje se, že v některých místech se budete cítit o něco těžší než v jiných. Refiéfová mapa nahoře ukazuje zdůrazněné výšky a nížiny, kde je gravitační pole Země poměrně silné nebo slabé. Dolní plošku lze vidět hned u pobřeží Indie, zatímco relativní výšina se jeví v jižním Tichém oceánu. Příčina těchto nepravidelností je neznámá, jelikož současné povrchové objekty se nezdají být dominantní. Vědci vytváří hypotézy, že faktory, které jsou důležitejší, leží v hlubokých podpovrchových strukturách a mohou být spojeny se vzhledem Země v dávné minulosti. K pořízení lepší mapy zemské gravitace a tudíž k lepšímu porozumění jejího vnitřku i minulosti plánuje NASA na únor vypuštění družice GRACE (Gravity Recovery and Climate).

Štítky: Země, Surface gravity