Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. prosinec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. prosinec 2012

NGC 922: Srážková prstencová galaxie

Uznání: NASA, ESA; Acknowledgement: Nick Rose

Proč má tato galaxie tolik velkých černých děr? Nikdo opravdu neví. Co je ale jisté, že NGC 922 je prstencová galaxie, která vznikla při srážce velké a malé galaxie před asi 300 milióny lety. Dávná srážka vyvolala z místa střetu poblíž centra vysoko hustotní vlny plynu, podobně jako kámen hozený do rybníka, a ty částečně zkondenzovaly do hvězd. Na snímku nahoře, který nedávno pořídil Hubblův kosmický dalekohled, je po levé straně NGC 922 vidět nádherně složitý prstenec. Pozorování galaxie NGC 922 pomocí rentgenové observatoře Chandra ovšem ukazují několik zářících rentgenových uzlíků, které jsou nejspíš velké černé díry. Tak velký počet hmotných černých děr je dost překvapivý, jelikož složení plynu v NGC 922 bohaté na těžké prvky by mělo od vzniku odrazovat téměř cokoliv tak hmotného. Výzkum bude jistě nadále pokračovat. NGC 922 měří asi 75 000 světelných let, nachází se asi 150 miliónů světelných let daleko a lze ji spatřit i malým dalekohledem v souhvězdí chemické Pece (Fornax).

Štítky: Spirální galaxie, Galaxie ve srážce, Prstencová galaxie