Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. září 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. září 2015

Mléčná dráha s jižním světélkováním vzduchu

Uznání a copyright: Yuri Beletsky (Carnegie Las Campanas Obs.)

Po západu slunce 1. září zaplavila chilskou zimní noční oblohu intenzivní načervenalá záře světélkování vzduchu. Zdá se, že se světélkování vzduchu nad mořem mraků nad pobřežím Tichého oceánu kolem Mléčné dráhy podél severního obzoru v atmosférických vlnách vlní a teče. Světélkování vzduchu se sice výškovým původem se podobá polární záři, ovšem záře místo toho vzniká chemiluminiscencí, kdy světlo vzniká při chemické extitaci. Běžně se dá zachytit citlivými digitálními kamerami jako zelenkavá záře, ovšem tato načervenalá emise světélkování vzduchu pochází od OH molekul a od kyslíkových atomů z extrémně nízkých hustot a v několika minulých letech byla na noční obloze na jižní polokouli často přítomná. Tu noc byla vidět i okem, ovšem bez barvy. Skoro nahoře je vidět Antares a centrální Mléčná dráha, vlevo je jasná hvězda Arkturus. U obzoru se přes Mléčnou dráhu rozkročily hvězdy Vega, Deneb a Altair, které jsou na severní noční obloze známé jako hvězdy Letního trojúhelníku.

Štítky: Mléčná dráha, Světélkování vzduchu