Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. březen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. březen 2016

Hickson 91 v Jižní rybě

Uznání a copyright: CHART32 Team, Processing - Johannes Schedler

Kanadský astronom Paul Hickson se svými kolegy při pátrání na obloze po galaxiích identifikoval zhruba 100 kompaktních skupin galaxií, které se nyní nazývají Hicksonovy kompaktní skupiny (Hickson Compact Groups - HCGs). Na ostrém teleskopickém snímku je jedna taková skupina galaxií HCG 91 zachycena do krásných podrobností. Tři barvité spirální galaxie v zorném poli jsou zaklesnuty do gravitačního zápolení a tyto interakce vytvářejí slabé, ale viditelné slapové ohony dlouhé přes 100 000 světelných let. Jejich blízká setkání vyvolávají bouřlivé vznikání hvězd. Výsledkem v kosmickém časovém měřítku bude sloučení do jediné velké galaxie a tento proces se nyní chápe jako nornální součást vývoje galaxií, včetně naší vlastní Mléčné dráhy. HCG 91 se nachází asi 320 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Jižní ryby (Piscis Austrinus). Na impozantně hloubkovém snímku jsou též zachyceny důkazy slabých slapových ohonů a galaktické interakce vzdálené téměř 2 miliardy světelných let.

Štítky: Hcg91, Ngc7214, Galaxie, Galaxy group, Galaxy merger