Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. srpen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. srpen 2016

Gama záření a kometární prach

Uznání a copyright: Daniel López (El Cielo de Canarias)

Atmosféru planety Země v noci 11./12. srpna brázdily gama paprsky a prach z periodické komety Swift-Tuttle. Zrnka kometárního prachu dopadala rychlostí asi 60 kilometrů za sekundu a vytvářela pozoruhodně aktivní letošní meteorický roj Perseid. Širokoúhlý kompozitní obraz meteorů roje z noci Perseid pokrývá období 4,5 hodin. Záblesky meteorů na obrázku lze zpátky vystopovat k počátku roje na obloze. Radiant vedle Mléčné dráhy v souhvězdí Perseus znamená směr oběžné dráhy periodické komety. Kosmické gama paprsky cestují rychlostí světla a při dopadu do zemské atmosféry také generují roje vysokoenergetických částic. Stejně jako stopy meteorů směřují zpátky k jejich počátku, tak také z ještě kratších záblesků světla z částic lze rekonstruovat směr roje částice k původnímu bodu na obloze, kde dopadl gama paprsek. Na rozdíl od meteorů lidské oko nedokáže sledovat roj velmi rychlých částic. Lze toho ale dosáhnout vysokorychlostními kamerami na parabolách s více zrcadly v popředí. Ty paraboly jsou dalekohledy MAGIC (Major Atmospheric Gamma Imaging Cherenkov) pozemské gama observatoře na Kanárském ostrově La Palma.

Štítky: Meteorický roj, Perseid, Gama záření, Magic