Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. leden 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. leden 2018

Planety na křídle

Uznání a copyright: Dong Han

Poslední dobou je snadné na časné ranní obloze spatřit jasný Jupiter se slabším Marsem. Obě pouhým okem viditelné planety dosáhnou před úsvitem 7. ledna poblíž obzoru vzájemné konjunkce a před svítáním je bude od sebe dělit pouze 1/4 stupně. Tato zdánlivá vzdálenost odpovídá asi polovině úhlového průměru úplňku. Tento snímek byl pořízen 5. ledna časně ráno nad křídlem vysoko letícího letadla, přičemž Jupiter (vlevo) a Mars (uprostřed) skoro v zákrytu doplňuje a vyvažuje hvězda Zubenelgenubi (vpravo), alfa hvězda souhvězdí Vah (Libra). Dole jsou světla ze střední Evropy poblíž Prahy v České republice na planetě Zemi.
Otázka překladatele: Nedokáže náhodou někdo z čtenářů identifikovat místo? Pište na apod4jch@astro.cz .
1. Podle Martina Hroše jsou za křídlem vidět města Hradec Králové a Pardubice. Těsně u motoru by mohla být Nová Paka nebo Jičín. Ptá se, zda by to někdo z čtenářů mohl ověřit.
2. Mapka závěrečné části letu Peking - Praha při které byl snímek pořízen s přibližnou polohou letadla podle serveru FlightRadar24.

Štítky: Jupiter, Konjunkce, Mars, Zubenelgenubi

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.