Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. leden 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. leden 2018

Kolo štěstí

Uznání: ESA, NASA

Srážka dvou galaxií vytvořila v kosmickém měřítku překvapivě rozpoznatelný útvar "galaxii Kolo od vozu". Kolo od vozu je součástí skupiny galaxií vzdálené asi 500 miliónů světelných let v souhvězdí Sochaře (Sculptor). Vpravo jsou vidět dvě menší galaxie v této skupině. Okraj galaxie Kolo od vozu je nesmírně velká prstencová struktura o průměru 150 000 světelných let, která se skládá z nově vzniklých, velice jasných hmotných hvězd. Když se galaxie srazí, tak jedna druhou projdou a jejich jednotlivé hvězdy se do kontaktu dostanou jen zřídka. Ovšem gravitační pole galaxií je srážkou dotčeno velice významně. Prstencovitý tvar je důsledkem gravitačního působení menší galaxie, která prošla tou větší a přitom stlačila mezihvězdný plyn a prach a tak vyvolala vlnu vznikání hvězd, která se pohybovala od místa dopadu jako vlny na rybníku. Velká galaxie mohla být v tomto případě původně spirální galaxií, ne nepodobnou naší vlastní Mléčné dráze, kterou srážka transformovala do tvaru kola. Ovšem ... co se stalo s tou malou vetřeleckou galaxií?

Štítky: Srážka, Galaxie, Star-formation