Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. listopad 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. listopad 2019

Rychle rotující spirální galaxie

Uznání: Top row: NASA, ESA, Hubble, P. Ogle & J. DePasquale (STScI);
Bottom row: SDSS, P. Ogle & J. DePasquale (STScI)

Proč se tyto galaxie tak rychle otáčejí? Pokud odhadujete hmotu každé spirální galaxie podle množství emitovaného světla, tak jejich rychlá rotace by je měla roztrhat. Přední hypotéza praví, že tyto galaxie se nerozpadají díky temné hmotě, která je ale tak temná, že ji nevidíme. Ovšem rychlost rotace těchto galaxií nejenom že překonává jejich limit rozpadu, ale jedná se o vůbec nejrychleji rotující známé disky galaxií. Tudíž existuje další hypotéza, že jejich hala z temné hmoty jsou tak hmotná a rotují tak rychle, že je v nich těžší vznik hvězd, než u obyčejných spirálních galaxií. Pokud by tomu tak bylo, tak tyto galaxie by mohly být těmi nejhmotnějšími možnými spirálními galaxiemi. Studium těchto super-spirál bude pokračovat, včetně pozorování pomocí Kosmického dalekohledu Jamese Webba, který má NASA vypustit v roce 2021.

1. APOD: 2019-06-29 M83: Galaxie tisíce rubínů
  2. Youtube.com: CD Shattering at 170,000FPS! - The Slow Mo Guys
  3. NASA: What Is Dark Matter?
  4. APOD: 2017-03-07 UGC 12591: Nejrychleji rotující známá galaxie