Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. leden 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. leden 2023

Kosmické stanice na nízké oběžné dráze

Uznání a copyright: Zarcos Palma

Tmavou předúsvitovou oblohu překřížily 3. ledna dvě kosmické stanice na nízké oběžné dráze Země už ozářené slunečním světlem. Složeným časosběrným snímkem se od západu na východ (zleva doprava) více než hodinu před východem Slunce pohybovala horní stopou čínská vesmírná stanice Tiangong. Stanice Tiangong prolétá proti hvězdnému pozadí těsně pod obráceným asterismem Velkého vozu ve Velké Medvědici (Ursa Major) poblíž vrcholu jejího jasného oblouku a nad hvězdou Polárka (Polaris) u severního pólu . Necelých pět minut předtím na tmavé obloze vytvořila svou slunečním světlem ozářenou stopu Mezinárodní vesmírná stanice. Její stopa začíná těsně nad písmenem W tvořeným jasnými hvězdami Kasiopeje u severního obzoru. Dramatické popředí se nalézá v opuštěném dole Achado do Gamo v jihovýchodním Portugalsku.

1. Wikipedia: Tiangong_space_station
  2. AstroViewer.net: Observation of Tiangong
  3. NASA: International Space Station
  4. NASA: Spot the Station

Štítky: ISS, Tiangong, Big dipper

Jižní kříž nad horou

Fotografie je focena v Chilských Andách v podmínkách s velmi nízkým světelným smogem.