Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. červenec 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. červenec 2023

Webbovo první hluboké pole

Uznání: NASA, ESA, CSA, STScI, NIRCam

Tento úžasný infračervený snímek byl zveřejněn před rokem, kdy vesmírný dalekohled Jamese Webba zahájil svůj průzkum vesmíru. Pohled na raný vesmír v jižním souhvězdí Létající ryby (Volans) byl pořízen za 12,5 hodiny expozice pomocí kamerou NIRCam. Hvězdy se šesti paprsky se samozřejmě nacházejí hluboko uvnitř naší Mléčné dráhy. Jejich difrakční vzor je charakteristický pro 18 segmentů šestiúhelníkových zrcadel, které společně pracují jako jediné primární zrcadlo o průměru 6,5 metru. Tisíce galaxií, které zaplňují zorné pole, jsou členy vzdálené kupy galaxií SMACS0723-73, vzdálené asi 4,6 miliardy světelných let. Světelné oblouky, které jako by prokvétaly hluboké pole, jsou však ještě vzdálenější galaxie. Jejich obraz je zborcený a zvětšený temnou hmotou, která v kupě galaxií převládá, což je efekt známý jako zobrazení gravitační čočkou. Analýza světla Webbovým přístrojem NIRISS ze dvou jednotlivých oblouků pod jasnou hvězdou s paprsky ukazuje, že oba oblouky jsou obrazem stejné galaxie na pozadí. A světlu z této galaxie trvalo přibližně 9,5 miliardy let, než dosáhlo Kosmický dalekohled Jamese Webba.

1. WebbTelescope.org: Webb's First Deep Field Unveiled (NIRCam Image)
  2. NASA: Webb Celebrates First Year of Science With Close-up on Birth of Sun-like Stars
  3. WebbTelescope.org: Zoomable Image: Deep Field SMACS 0723 (NIRCam)
  4. WebbTelescope.org: How Does Webb See Back in Time?
  5. APOD: 2022-03-19 2MASS J17554042 6551277