Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. únor 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. únor 1999

Stopa bolidu

Uznání: Courtesy P. Spurny, (Astronomical Institute, Ondrejov Observatory)

Tuto výjmečně jasnou stopu bolidu zachytila 21. ledna 1999 kamera typu rybí oko na české stanici Evropské bolidové sítě. Na noc dlouhé expozici jsou vidět stopy hvězd, ten jasný krátký oblouček vlevo nahoře pochází od Polárky. Přerušení na začátku stopy samotného bolidu pocházejí od závěrky, která rotuje 15 krát za sekundu. Zářivou stopu nakonec zachytily tři stanice a z jejich kombinovaných informací bylo možné odvodit podrobnosti o krátkém průletu meteoru atmosférou a o jeho předchozí meziplanetární pouti. Začátek zářivé stopy má změřenou výšku 81,9 kilometrů a 71,1 kilometrů proletěl za 6,7 sekundy. Předchozí dráha meteoroidu odpovídá třídě planetek typu Apollo, které překračují dráhu Země. Za čtyřicet let provozu Evropské bolidové sítě bylo zaznamenáno méně než 10 bolidů tak jasných, jako byl tento. Uvažuje se, že malý meteorit o váze pár set gramů ohnivý pád přestál a dopadl někde na česko-polské hranici.

Štítky: Meteor, Bolid, Stopy hvězd

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.