Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. leden 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. leden 2016

Galaktický střed infračerveně

Uznání: 2MASS Project, UMass, IPAC/Caltech, NSF, NASA

Střed naší Galaxie je rušným místem. Ve viditelném světle je střed Galaxie většinou zahalen neprůhledným prachem. V infračerveném světle ovšem prach září více a zakrývá méně, takže na této fotografii umožňuje tak zachytit téměř milión hvězd. Střed Galaxie samotné je vidět vlevo a nachází se asi 30 000 světelných let daleko v souhvězdí Střelce (Sagittarius). Galaktickou rovinu naší Galaxie Mléčné dráhy, tedy rovinu ve které obíhá i naše Slunce, lze identifikovat uhlopříčným pásem prachu. Světlo absorbující zrnka prachu vznikají v atmosférách chladných hvězd, červených obrů, a narůstají do molekulárních mračen. Oblast, která bezprostředně obklopuje střed Galaxie, jasně září na radiových vlnách i vysokoenergetickým zářením, a považuje se za místo s velkou černou dírou.

Sleduje APOD na: Facebooku, Google Plus, nebo na Twitteru.

Štítky: Galaktický střed, Infračervený, Prach