Úvodní strana  >  Články

Skrýt podrobnosti
redakce Kosmonautika

Apollo 18. července v Ostravě

První lidská stopa na Měsíci
Ve úterý 21. července uplyne 40 let od okamžiku, kdy člověk udělal malý krok po měsíčním povrchu, což byl současně velký skok pro lidstvo. V roce 1969 toho dne totiž poprvé v historii lidstva vystoupili dva američtí astronauti - účastníci několikaletého projektu Apollo na povrch Měsíce. Přijďte si tyto slavné okamžiky připomenout k nám na Hvězdárnu a planetárium Johanna Palisy v Ostravě v sobotu 18. července!

Český rozhlas Multimédia

Přistaňte na Měsíci s Českým rozhlasem

E. Aldrin na Měsíci
Přistání člověka na Měsíci. Velká událost, která příběhy z vědecko-fantastické literatury proměnila ve skutečnost. Ke čtyřicátému výročí připravila stanice ČRo 3 - Vltava speciální celodenní vysílání a tak v sobotu 18. července můžete s Vltavou strávit Den na Měsíci. ČRo Leonardo pak přinese 20. července tříhodinový záznam přistání na Měsíci.

Estetický i vědecký přínos zatmění Slunce

Detail koróny a chromosféry. Autoři: M. Druckmüller, V. Rušin, M. Dietzel a P. Aniol.
Blížící se zatmění Slunce 22. července 2009 bude nejdelší v tomto století. Za jeho shlédnutím se především do Číny vydává hned několik vědeckých či nadšených expedic. Jejich pouť je však plná překážek včetně nepříliš velkých vyhlídek na jasné počasí. Proč ovšem vyjíždějí takovou dálku za úkazem, který v Číně potrvá něco málo pod 6 minut? Má vůbec smysl cestovat takové dálky i přes nepříznivou předpověď počasí? A má dnes zatmění Slunce i vědecký význam?

Václav Kalaš Kosmonautika

Zahájena stavba soukromého kosmodromu

Prostorová studie kosmodromu
V kamenité poušti Nového Mexika, asi 80 kilometrů severně od města Las Cruces, začala 20. června 2009 výstavba prvního soukromého kosmodromu, odkud budou do vesmíru startovat vesmírní turisté. V plánech je zahrnuto vše potřebné pro návštěvníky, ze kterých se zde stanou astronauté, dále technické zázemí, hangáry a samozřejmě přistávací dráha s úctyhodnou délkou tři kilometry.

Luboš Brát Exoplanety

HD80606 b - exoplaneta s kometární trajektorií

Zákryt a tranzit HD80606 b s vyznačeným sklonem k místní ekliptice
Mezi extrasolárními planetami (exoplanetami), jichž je aktuálně známých přes 350, se najde několik velmi kuriózních zástupců, které nám ukazují různorodost planetárních systémů ve vesmíru. Jednou z těch nejkurióznějších a v poslední době nejlépe studovanou je HD80606 b.

Online přenos startu raketoplánu Endeavour

Endeavour na startovací rampě
Start mise STS-127, která má doručit na Mezinárodní kosmickou stanici poslední část japonského modulu Kibo, byl 13. července zrušen kvůli špatnému počasí. Další pokus je v plánu 14. července v 00:51 SELČ, online přenos na astro.cz poběží od 23:30 - zde.

Zatmění Slunce 22. července 2009 - Zajímavosti

Zatmění Slunce 1. srpna 2008. Autor: M. a H. Druckmüllerovi
Zatmění Slunce 1. srpna 2008.
Autor: M. a H. Druckmüllerovi
Nejdelší zatmění Slunce v tomto století se nezadržitelně blíží. Pozorovatelé ve východní Číně budou moci sledovat za příznivého počasí téměř 6-ti minutový zákryt Slunce temným měsíčním kotoučem. Letošní úplné zatmění Slunce však není mimořádné pouze svou délkou. Vážou se k němu velmi zajímavá a (nejen) historická fakta.

Léto na Hvězdárně Valašské Meziříčí

Noc vědců na Hvězdárně Valašské Meziříčí - 2007.
Téměř doslova ve dne v noci bude Hvězdárna Valašské Meziříčí otevřena pro veřejnost v průběhu letošních hlavních školních prázdnin. Připraven je jak denní program pro organizované skupiny i jednotlivce, tak i večerní program u dalekohledu.

Start amerického raketoplánu – co když něco selže?

Start raketoplánu Discovery STS-119
Dnes ve 4 hodiny ráno začalo oficiální odpočítávání ke startu raketoplánu Endeavour STS-127 (v plánu v neděli 12. 7. v 1:39 SELČ). Bude to celkově 127. start amerického raketoplánu. Z toho jeden skončil tragicky, jeden si vynutil nouzové navedení na nižší než požadovanou dráhu a celkem pětkrát byl start zrušen doslova jen pár sekund před vzletem stroje. Kosmonautické řemeslo není bez rizika a ani stroje nejsou dokonalé. A proto je nutné mít po ruce plán B, kdyby raketoplán nebyl schopen dosáhnout oběžné dráhy nebo se dokonce stal neovladatelným.

Ohňostroj v mlhovině Helix

Mlhovina Helix - detail pořízený dalekohledem Subaru
Mlhovina Helix (NGC 7293) není pouze nejzajímavější a nejkrásnější mlhovinou; je také nejbližší mlhovinou vzhledem k Zemi, od níž je vzdálena pouhých 710 světelných roků. Nachází se v souhvězdí Vodnáře (Aquarius). Nové fotografie, které byly pořízeny pomocí infračervené kamery na japonském dalekohledu Subaru s objektivem o průměru 8,2 m a který se nachází na Havajských ostrovech, ukazují uvnitř mlhoviny desítky tisíc doposud nepozorovaných obřích "pulců" s ocásky, kteří mají tvar vzdáleně připomínající komety. Obrovské množství těchto útvarů vypadá, jako bychom na obří vesmírné obrazovce pozorovali úchvatný ohňostroj.

Jana Tichá Ostatní

V létě z Kletě do vesmíru

Observatoř na Kleti
Hvězdárna na jihočeské Kleti patří k nejvýznamnějším českým přírodovědným pracovištím. Každou jasnou noc míří z Kleti k hvězdnému nebi velké dalekohledy a zdejší astronomové sledují planetky a komety, tělesa známá i dosud neznámá. Na léto Mezinárodního roku astronomie 2009 připravili zdejší hvězdáři pro návštěvníky hory Kleť letní exkurze a výstavu pod názvem "Z KLETI DO VESMÍRU aneb KRÁSA POZNÁNÍ".

22. července 2009 nastane nejdelší úplné zatmění Slunce v tomto století

Zatmění z roku 1991. Autoři: B. Reyna, M. a H. Druckmüllerovi.
Mezinárodní rok astronomie 2009 je již v druhé půli a ta přináší vskutku nevídaný zážitek. Žel jen těm, kteří sáhnou hluboko do kapsy a vydají se do daleké Číny či pod japonské ostrovy do Pacifiku. Odtamtud bude možné sledovat nejdelší zatmění Slunce v tomto století. I když z našeho území nespatříme zatmění ani jako částečné, budeme vám postupně až do kýženého data přinášet informace, zajímavosti i video k příležitosti blížícího se úkazu. Nebudou chybět ani odkazy na připravované webcasty zatmění. V tomto prvním článku vás seznámíme se vznikem a výjimečností tohoto jevu.

ČAM 2009.06 - Trpasličí galaxie v Drakovi

ČAM 2009.06 - Trpasličí galaxie v Drakovi, Alexander Kupčo Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2009 obdržel snímek "Trpasličí galaxie v Drakovi", jehož autorem je Alexander Kupčo.

Po přejetí myší se zobrazí popis.

Je 24. května, jedenáct miliard a dva tisíce a ještě devět let před naším letopočtem. Vesmír je ještě mladý a zmatený. Je mu něco málo přes dvě a půl miliardy roků. Ještě neexistuje Země, dokonce ani Slunce. V jedné, ještě bezejmenné galaxii se veliké množství hmoty řítí do jícnu supermasivní černé díry v jejím středu. Uvolňuje se přitom obrovské množství energie. V té době se na svou pouť vesmírem vydává jeden malý foton, nyní ještě úplně bezvýznamný.

Jiří Srba Úkazy

Novinky o kometách - komety v červenci a srpnu 2009

logo - kometa
Tato rubrika je pravidelně připravována a publikována ve Zpravodaji SMPH. Efemeridy všech pozorovatelných komet jsou pro zájemce dostupné na stránkách International Comet Quarterly ICQ, vyhledávací mapky vám v případě zájmu zhotovíme na požádání a zašleme e-mailem (kontakt zde).

Objev vznikající dvojice planetárních soustav

Dvojice protoplanetárních disků označená 253-1536
V levé části obrázku je zachycen objekt 253-1536 na základě pozorování radioteleskopem SMA (Submillimeter Array) na vlnové délce 880 mikronů. Zřetelně se dají rozlišit dva disky, z nichž ten levý má hmotnost téměř 70krát převyšující hmotnost Jupiteru, zatímco hmotnost pravého (menšího) disku je asi 20 hmotností planety Jupiter. Pravá část obrázku byla pořízena ve viditelném světle kamerou na HST. Zatímco levý disk je na tomto snímku velmi tmavý, menší disk vpravo je skryt v pronikavé záři jasných hvězd.

Vulkanické soumraky nad Českou republikou - fotogalerie čtenářů

Posopečný soumrak 3. 7. 2009 v Jizerských horách. Autor: Tomáš Tržický
Posopečný soumrak 3. 7. 2009 v Jizerských horách.
Autor: Tomáš Tržický
Do redakce došlo několik moc pěkných fotografií zachycujících soumraky ovlivněné aerosoly ve stratosféře vychrlené při sopečné erupci Sarychev Peak. Velkou měrou se na tom podílel fakt, že další výrazný úkaz nastal včera 5. července večer během a po západu Slunce, kdy se nad severozápadním obzorem objevila skutečně rozsáhlá vláknitá oblaka a těm, kteří měli odkrytý obzor, se mohlo o hodinu později zdát, jakoby kdesi v dáli hořel les.

Prach ze sopky Sarychev Peak obarvuje soumraky na severní polokouli

Posopečný soumrak 30. června 2009 v Merfy ve Francii. Autor: Benjamin Poupard
Posopečný soumrak 30. června 2009 v Merfy ve Francii.
Autor: Benjamin Poupard
O tom, že 12. června došlo k již třetí výrazné sopečné erupci na severní polokouli od srpna 2008, jsme vás již informovali. Sopka Sarychev Peak na Kurilských ostrovech vychrlila do ovzduší obrovské množství (v řádu statisíc tun) sopečného popela, který se postupně sunul nad USA k Evropě. Nyní, necelý měsíc po erupci, prach zabarvuje soumraky nad mnoha místy na severní polokouli včetně několika států Evropy. V pátek 3. července byly soumraky se sytými oranžovo-růžovými barvami pozorované i v České republice.

Srdečné pozdravy z vesmíru

Ve stavu beztíže...
Úniky vodíku z nádrže raketoplánu Endeavour byly vyřešeny, stroj čeká na otevření startovacího okna. Ale co se mezitím děje v jeho cíli, na Mezinárodní kosmické stanici, na které už delší dobu pracuje šestičlenná posádka? Pojďme se ohlédnout za jejich zážitky z posledních dní.

Messier 106