Úvodní strana  >  Články

Skrýt podrobnosti
František Martinek Sluneční soustava

Mokrá a vulkanická minulost Venuše

Předpokládaná sopečná činnost na Venuši - kresba
Evropská kosmická sonda Venus Express pořídila první mapu jižní polokoule planety Venuše v oboru infračerveného záření. Tato nová mapa odhalila, že naše sousední planeta mohla být v minulosti podobná Zemi - s deskovou tektonikou a vodními oceány.

Zatmění Slunce 22. července 2009 - Webcasty a české expedice

Zatmění z roku 1991. Autoři: R. Royer, M. a H. Druckmüllerovi.
Ve středu 22. července 2009 nastane nejdelší úplné zatmění Slunce v tomto století. I když z našeho území jej nespatříme ani jako částečné, přinášíme vám odkazy na připravované webcasty, jejichž prostřednictvím si budete moci úkaz vychutnat i v pohodlí vašeho domova. K této příležitosti si však budete muset přivstat, ve východní Číně nastává maximální fáze zatmění kolem 3:37 našeho letního času.

Josef Jíra Úkazy

Česká výprava za zatměním Slunce je v Číně

Šanghaj
22. července 2009 bude možné z pásu totality procházejícím Indií, Čínou a Tichým oceánem, pozorovat úplné zatmění Slunce. Letošní zatmění se zapíše do historie jako nejdelší zatmění v 21. století. Bohužel v České republice nenastane ani takzvaná částečná fáze, nejen proto se také skupina nadšenců ze západu Čech rozhodla vycestovat až do daleké Číny. A své zážitky přináší online.

redakce Kosmonautika

Americký astronaut Andrew Feustel přiletí do ČR

Andrew Feustel
Od 31. 7. do 10. 8. bude v České republice pobývat astronaut NASA Andrew Feustel, člen raketoplánové letky. Přiletí na pozvání Astronomického ústavu AV ČR, kterému k vystavení veřejnosti přiveze Nerudovy Písně kosmické. Ty vzal na palubu raketoplánu Atlantis, který letěl na poslední servisní misi k HST. Jeho vystoupení přístupná veřejnosti se předpokládají v Praze, Ondřejově, Plzni, Brně a Znojmu.

Štefánikova hvězdárna a Návrat na Měsíc

Štefánikova hvězdárna v Praze
Štefánikova hvězdárna pořádá u příležitosti 40. výročí přistání člověka na Měsíci speciální výstavu, jejímž hlavním exponátem bude vzorek měsíční horniny dopravený na Zemi posádkou lodi Apollo 11. Jedná se o jediný vzorek, který je v naší zemi k dispozici.

40 let od mise Apolla 11 - 1. díl

Saturn 5
Před dvěma dny, 16. července 2009 jsme si připomněli již 40 let od startu kosmické lodi Apollo 11 se třemi astronauty směrem k Měsíci. První přistání na měsíčním povrchu bylo nepochybně ohromný úspěch, který v mnohém předběhl svou dobu. Dnes se ale pojďme ohlédnout za tím, co legendární misi Apolla 11 předcházelo.

Mise raketoplánu Endeavour: Průběžná zpravodajství

Znak STS-127
16. července začala úspěšným startem mise raketoplánu Endeavour STS-127 s cílem doručit na Mezinárodní kosmickou stanici externí plošinu pro umístění přístrojů a experimentů, která je poslední částí japonského modulu Kibo. V tomto článku budete pravidelně nalézat informace o průběhu mise.
Petr Horálek Multimédia

Zatmění Slunce 22. července 2009 - Video

Pasáž z filmu
Pasáž z filmu "Tajemná zatmění"
Jak vzniká zatmění Slunce, to již bezpochyby víte. Nicméně jaké úkazy v průběhu zatmění můžete spatřit? Jaké druhy slunečních zatmění vlastně nastávají? Tyto i další otázky by vám mělo zodpovědět krátké video pojednávající o slunečním zatmění z obecného pohledu. Pro astro.cz bylo jako krátký sestřih vyrobeno z pořadu pardubické hvězdárny "Tajemná zatmění".

Petr Sobotka Multimédia

Fotografie z Ondřejova vyhlášena Snímkem dne

Pohyb Slunce po obloze
Americký APOD "Astronomický snímek dne" zveřejnil 26. června snímek polského astronoma Macieje Zapióra. Ten pobývá už více než rok na stáži v Astronomickém ústavu AV ČR v Ondřejově. Právě zde byl zajímavý snímek pořízen.

18. července 2009 Měsíc přejde přes Plejády

Ranní Měsíc a Plejády 23. června 2006. Autor: Vincent Jacques
Ranní Měsíc a Plejády 23. června 2006.
Autor: Vincent Jacques
Pakliže si v sobotu 18. července ráno přivstanete a pohlédnete nízko nad severovýchodní obzor, budete za příznivého počasí svědky poměrně pěkného seskupení Měsíce, hvězdokup Hyády, Plejády, planet Mars a Venuše a jasné naoranžovělé hvězdy Aldebaran. Krátce po třetí hodině ranní pak úzký Měsíční srpek vstoupí do skvostné hvězdokupy Plejády a začne postupně zakrývat některé její hvězdy.

Petr Sobotka Multimédia

Apollo 11 krok za krokem online

Apollo 11 online po 40 letech
Právě dnes tomu je 40 let, co odstartovala jedna z nedůležitějších událostí v dějinách lidstva. 16. července 1969 vyletěla do vesmíru raketa nesoucí tříčlennou posádku s jediným úkolem - přistát na Měsíci. 21. července 1969 se pak posádka Apolla 11 navěky zapsala do historie. Díky speciálnímu webu tento okamžik můžete po čtyřech desetiletích prožít znovu.

redakce Kosmonautika

Apollo 18. července v Ostravě

První lidská stopa na Měsíci
Ve úterý 21. července uplyne 40 let od okamžiku, kdy člověk udělal malý krok po měsíčním povrchu, což byl současně velký skok pro lidstvo. V roce 1969 toho dne totiž poprvé v historii lidstva vystoupili dva američtí astronauti - účastníci několikaletého projektu Apollo na povrch Měsíce. Přijďte si tyto slavné okamžiky připomenout k nám na Hvězdárnu a planetárium Johanna Palisy v Ostravě v sobotu 18. července!

Český rozhlas Multimédia

Přistaňte na Měsíci s Českým rozhlasem

E. Aldrin na Měsíci
Přistání člověka na Měsíci. Velká událost, která příběhy z vědecko-fantastické literatury proměnila ve skutečnost. Ke čtyřicátému výročí připravila stanice ČRo 3 - Vltava speciální celodenní vysílání a tak v sobotu 18. července můžete s Vltavou strávit Den na Měsíci. ČRo Leonardo pak přinese 20. července tříhodinový záznam přistání na Měsíci.

Estetický i vědecký přínos zatmění Slunce

Detail koróny a chromosféry. Autoři: M. Druckmüller, V. Rušin, M. Dietzel a P. Aniol.
Blížící se zatmění Slunce 22. července 2009 bude nejdelší v tomto století. Za jeho shlédnutím se především do Číny vydává hned několik vědeckých či nadšených expedic. Jejich pouť je však plná překážek včetně nepříliš velkých vyhlídek na jasné počasí. Proč ovšem vyjíždějí takovou dálku za úkazem, který v Číně potrvá něco málo pod 6 minut? Má vůbec smysl cestovat takové dálky i přes nepříznivou předpověď počasí? A má dnes zatmění Slunce i vědecký význam?

Václav Kalaš Kosmonautika

Zahájena stavba soukromého kosmodromu

Prostorová studie kosmodromu
V kamenité poušti Nového Mexika, asi 80 kilometrů severně od města Las Cruces, začala 20. června 2009 výstavba prvního soukromého kosmodromu, odkud budou do vesmíru startovat vesmírní turisté. V plánech je zahrnuto vše potřebné pro návštěvníky, ze kterých se zde stanou astronauté, dále technické zázemí, hangáry a samozřejmě přistávací dráha s úctyhodnou délkou tři kilometry.

Luboš Brát Exoplanety

HD80606 b - exoplaneta s kometární trajektorií

Zákryt a tranzit HD80606 b s vyznačeným sklonem k místní ekliptice
Mezi extrasolárními planetami (exoplanetami), jichž je aktuálně známých přes 350, se najde několik velmi kuriózních zástupců, které nám ukazují různorodost planetárních systémů ve vesmíru. Jednou z těch nejkurióznějších a v poslední době nejlépe studovanou je HD80606 b.

Online přenos startu raketoplánu Endeavour

Endeavour na startovací rampě
Start mise STS-127, která má doručit na Mezinárodní kosmickou stanici poslední část japonského modulu Kibo, byl 13. července zrušen kvůli špatnému počasí. Další pokus je v plánu 14. července v 00:51 SELČ, online přenos na astro.cz poběží od 23:30 - zde.