Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  HET nalezl svoji první planetu - nejrychleji na světě

HET nalezl svoji první planetu - nejrychleji na světě

hetgal_dome_dusk.jpg
McDonaldova observatoř pomocí dalekohledu Hobby-Eberly, našla svou první extrasolární planetu. Planeta je 2,84x hmotnější než Jupiter a její oběžná doba okolo mateřské hvězdy HD 37605 činí 54,23 dnů. Objevitelský tým použil na stanovení hmotnosti planety metodu měření radiálních rychlostí, techniku, při níž se hmotnost planety zjišťuje pomocí měření rychlosti při tom, když se planeta na své oběžné dráze pohybuje směrem k Zemi a od Země. Observatoř použila spektrograf s vysokým rozlišením, přístroj, který může změřit složení objektů s velkou přesností.

Astronomové McDonaldovy observatoře, Bill Cochran, Michael Endl a Barbora McArthurová použili dalekohled Hobby-Eberly (HET), pro jeho schopnost rychle najít a potvrdit, s velkou precizností, objekty mimo naši sluneční soustavu. Tento objev znamená, že dalekohled HET, v kombinaci s vysokou rozlišovací schopností použitého spektrografu, se může stát nejlepším současným přístrojem v honu na další světy mimo sluneční soustavu. Výsledek výzkumu byl přijat k tisku pro další vydání Astrophysical Journal Letters.

Nově objevená planeta 2,84x hmotnější než Jupiter, obíhá hvězdu HD 37605 za 54,23 dny. HD 37605 je o něco menší a chladnější než Slunce. Je typu "K0", ve srovnání se Sluncem bohatá na těžké chemické prvky. Hvězda HD 37605 se nalézá v souhvězdí Orion, nedaleko jasné hvězdy Betelgeuse.

Dodnes se našlo 122 extrasolárních planet. Tato nová planeta, která je v pořadí 123, má třetí nejvýstřednější oběžnou dráhu, jejíž průměrná vzdálenost od hvězdy činí ¨jen 0,26 AU. Jedna AU je vzdálenost Země - Slunce.

Za použití techniky měření radiální rychlosti, již po 100 dnech pozorování, tedy o něco méně než dvou plných oběhů, dostali astronomové velmi dobré řešení pro tuto oběžnou dráhu a mohli prohlásit objev za potvrzený. Tohoto rychlého výsledku bylo dosaženo díky metodě pružného plánování pozorovacího času HET. Pokud by totiž, v případech kdy nemá význam pozorovat každou noc, byl použit klasický postup plánování pozorování, pak by potvrzení takového objevu mohlo trvat až dva roky.

HET - Hobby-Eberly Telescope, je společným projektem Texaské univerzity v Austinu, Pensylvánské státní university, Stanfordské univerzity, Univerzity Ludwiga Maximiliana v Mnichově a Univerzity Georga Augusta v Goettingenu. Zajímavý je svým velmi levným provedením sférického segmentového zrcadla, které je největší na světě. Primární zrcadlo, které je nepohyblivé, se skládá z 91 šestiúhelníkových segmentů. Měří 11,1 x 9,8 metrů, ale efektivně, díky fixní elevaci, je z něj využito jen 9,2m. Primárně slouží pouze pro spektroskopii a nyní, právě díky ní, se může stát i přeborníkem na hledání extrasolárních planet.

Zdroj: Texaská Univerzita v Austinu, tiskové zprávy, CNNPřevzato od Hvězdárny Uherský Brod

Airglow

NIkon d750 + Samyang 24 na Star Adventurer montáži. Panorama na oblohu je ze 6 single shotů 30 sekund, spodek 50 sekund, nasvětlen polskými městy.