Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Dalekohledy na Mauna Kea

Dalekohledy na Mauna Kea

mko5.jpg
Pokud v současné době uslyšíte o novém objevu v astronomii vykonaném pozemním přístrojem, ve značném procentu případů se bude jednat o objev pořízený některým z přístrojů umístěných na vrcholu Mauna Kea.

map_summitc.jpg
Vrchol Havajské sopky Mauna Kea je dnes jednou z nejmocnějších astronomickou observatoří světa. Pracuje zde 13 teleskopů, které postavilo a spolufinancuje 11 národů. Společná optická síla těchto dalekohledů je asi 15x větší než dalekohledu na Mount Palomar a 60x větší než Hubblova kosmického dalekohledu. Výstavba tohoto unikátního soustředění nejvyspělejší pozemské astronomické techniky započala v 60. letech minulého století. Havajská univerzita si na vrcholu pronajala 4 km okruh okolo dalekohledu UH 2,2m (třetí kopule zleva, obrázek si zvětšete) a získala tak prakticky všechen dostupný prostor v nadmořské výšce 3.700 m a výše.

Dalekohledy se tak dostaly do unikátního a čistého prostředí nad většinou oblačnosti. Teplota kolísá jen málo, minimální noční teploty zde v zimě dosahují jen asi -4°C (přes den pak +4°C), letní teploty se pohybují maximálně okolo +15°C přes den, v noci však může být i na nule.  Atmosférický tlak zde dosahuje jen 40% tlaku při hladině moře. Výhodná je také nízká průměrná vlhkost vzduchu, která je důležitá pro infračervená pozorování.

Optické / Infračervené

UH 0.6m UH 0.6-m telescope 0.6m   University of Hawaii 1968
UH 2.2m UH 2.2-m telescope 2.2m   University of Hawaii 1970
IRTF NASA Infrared Telescope Facility 3.0m   NASA 1979
CFHT Canada-France-Hawaii Telescope 3.6m   Canada/France/UH 1979
UKIRT United Kingdom Infrared Telescope 3.8m   United Kingdom 1979
Keck I W. M. Keck Observatory 10m   Caltech/University of  California 1992
Keck II W. M. Keck Observatory 10m   Caltech/University of  California 1996
Subaru Subaru Telescope 8.3m   Japan 1999
Gemini Gemini Northern Telescope 8.1m   USA/UK/ Canada/Argentina/Australia/Brazil/Chile 1999

Submillimetrové

NRAO/AUI/NSF

1992

Velikosti zrcadel

mr_mirror2.jpg
Tento obrázek (lze zvětšit) ukazuje vzájemné poměry velikostí zrcadel optických a infračervených dalekohledů umístěných na vrcholu Mauna Kea.

Jen pro srovnání, Hubble Space Telescope má podobnou velikost zrcadla jako UH 2,2 metrový dalekohled, druhý nejmenší dalekohled na vrcholu hory