Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Evropská pozorovatelna pro ISS

Evropská pozorovatelna pro ISS

iss_kopule.jpg
ESA dokončila vývojovou fázi evropské pozorovací jednotky nebo "kopule", jak se pozorovatelně říká. Jde o nové zařízení, pro mezinárodní kosmickou stanici (ISS). Bude to pozorovací a kontrolní věž ISS s okny, která poskytnou široký výhled pro pozorování a řízení operací na vnější straně stanice. Kopule je podle současných plánů připravována k vypuštění na leden 2009.

Jednotka bude tlaková, s vnitřní atmosférou stanice. Umožní členům posádky ISS ovládat staniční robotickou ruku, nebo další přístroje či členy posádky nacházející se na vnější straně stanice. Kopule bude také používána pro výzkumné aplikace v oblasti pozorování Země nebo astronomické experimenty.

Projekt kopule je výsledkem dvojstranné výměnné dohody mezi evropskou vesmírnou agenturou a NASA, kde ESA poskytne kopuli pro ISS výměnou za raketoplánovou kyvadlovou dopravu evropského vybavení a experimentů ke stanici. Dokončení kopule a její předání do USA označuje konec vývojové fáze projektu, který začal 8.února 1999. Pod vedením Alenia Spazia působili jako hlavní dodavatelé CASA (Španělsko), APCO (Švýcarsko), SAAB Ericsson a Lindholmen Development (Švédsko), EADS Space Transportation (Německo) a Verhaert (Belgie).

Kopule o váze 1,8 tuny kopule je nyní připravena k přepravě do Kennedyho vesmírného centra na mysu Canaveral. Tam, projde závěrečnými testy a bude uskladněna než dojde k jejímu vypuštění a instalaci na ISS.

Zdroj: European Space Agency

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.