Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Evropská pozorovatelna pro ISS

Evropská pozorovatelna pro ISS

iss_kopule.jpg
ESA dokončila vývojovou fázi evropské pozorovací jednotky nebo "kopule", jak se pozorovatelně říká. Jde o nové zařízení, pro mezinárodní kosmickou stanici (ISS). Bude to pozorovací a kontrolní věž ISS s okny, která poskytnou široký výhled pro pozorování a řízení operací na vnější straně stanice. Kopule je podle současných plánů připravována k vypuštění na leden 2009.

Jednotka bude tlaková, s vnitřní atmosférou stanice. Umožní členům posádky ISS ovládat staniční robotickou ruku, nebo další přístroje či členy posádky nacházející se na vnější straně stanice. Kopule bude také používána pro výzkumné aplikace v oblasti pozorování Země nebo astronomické experimenty.

Projekt kopule je výsledkem dvojstranné výměnné dohody mezi evropskou vesmírnou agenturou a NASA, kde ESA poskytne kopuli pro ISS výměnou za raketoplánovou kyvadlovou dopravu evropského vybavení a experimentů ke stanici. Dokončení kopule a její předání do USA označuje konec vývojové fáze projektu, který začal 8.února 1999. Pod vedením Alenia Spazia působili jako hlavní dodavatelé CASA (Španělsko), APCO (Švýcarsko), SAAB Ericsson a Lindholmen Development (Švédsko), EADS Space Transportation (Německo) a Verhaert (Belgie).

Kopule o váze 1,8 tuny kopule je nyní připravena k přepravě do Kennedyho vesmírného centra na mysu Canaveral. Tam, projde závěrečnými testy a bude uskladněna než dojde k jejímu vypuštění a instalaci na ISS.

Zdroj: European Space Agency

Meteor z roje Geminid

Geminida na oblačné obloze nad hřebenem Železných hor. Exp. 15 s, ISO-3200, f/3,5.