Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Hubble Trouble

Hubble Trouble

HST.jpg
Hubblův dalekohled, přesněji jeden z jeho čtyř astronomických přístrojů, přestal 3.srpna pracovat a inženýři mise se od té doby pokoušejí zjistit, kde je problém. Ostatní tři přístroje zatím stále pracují normálně. Přístrojem, který má problémy, je zobrazovací spektrograf STIS (Space Telescope Imaging Spectrograph). Byl používán na vyhledávání slabých a vzdálených hvězd, vypovídajících o věku vesmíru, ke studiu prostředí ve kterém vznikají planety a planetární systémy, i pro sledování okolí černých děr.

STIS přerušil práci v úterý 3.srpna a NASA o tom uvolnila sdělení až v pátek. Manažeři mise předpokládají, že jde o špatnou funkci měniče elektrické energie. Není proto známo, zda závada může být na dálku odstraněna.

Spektrograf byl nainstalován na Hubbla během druhé opravné mise, v roce 1997. Jeho předpokládaná životnost byla tehdy stanovena na dobu pěti let. NASA proto prohlašuje, že ať se stalo cokoliv, přístroj již překonal všechny původní vědecké požadavky, se kterými byl vypouštěn.

Podle tiskové zprávy je konečné rozhodnutí o tom, jak se bude dál postupovat, očekáváno v několika příštích týdnech, podle toho, jak bude postupovat analýza zatím ne úplně jasných příčin závady.

STIS nebyl navržen k nahrazení při příští opravné misi, té, kterou administrátor NASA, Sean O'Keefe v lednu zrušil, kvůli bezpečnostním rizikům raketoplánu.

Další Hubblovy přístroje, Near Infrared Camera and Multi-Object Spectrometer (NICMOS), Advanced Camera for Surveys, a Wide Field/Planetary Camera 2, nejsou problémem STISu nijak ovlivněny.

STIS byl používán o něco více než ostatní přídtroje, asi ve 30 procentech Hubblova pozorovacího času. Nebude-li tedy STIS opraven, znamená to, že bude muset být upraven seznam cílů a program pozorování pro ostatní přístroje, kterým se tak zvýší využití.

Podle vyjádření techniků je Hubble, zatím v jinak v dobrém stavu, předpokládá se ale, že jeho baterie a gyroskopy nejspíše selžou v průběhu příštích dvou až tří let, pokud nebudou nahrazeny při robotické nebo lidské opravné misi. Bez opravy by Hubble pravděpodobně zastavil svoji činnost v roce 2008.

Zdroj: Hubble special report

Kometa Honda-Mrkos-Pajdušáková

Kometa se nacházela v souhvězdí Lva velikost cca 7.magnituda ohon již širší.