Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Pět let od průletu sondy Cassini okolo Země

Pět let od průletu sondy Cassini okolo Země

Právě dnes je tomu pět let, co na své cestě k Saturnu sonda Cassini/Huygens, připravená ve spolupráci NASA/ESA, využila gravitace Země, aby byla urychlena na své cestě k Jupiteru a Saturnu. Po startu, 15.října 1997, totiž napřed letěla vstříc Venuši, kterou obletěla dokonce dvakrát (26.4.1998 a 24.6.1999). Po průletu kolem Země nabrala už takovou rychlost, že následující cesta k Jupiteru netrvala ani 5 měsíců.

Výsledky současného, jeden a půl měsíčního působení sondy u Saturnu, můžete nyní sledovat téměř denně. Naposledy to byly nové podrobnosti v atmosféře okolo jižního pólu planety nebo před dvěma dny objev dvou nových malých měsíců planety. Oba nové měsíce jsou velmi malé, jejich průměr se odhaduje na 3 a 4 km. Obdržely prozatímní označení S/2004 S1 a S/2004 S2.

Během své nejméně čtyřleté mise udělá sonda 52 blízkých setkání s rodinou dnes už 33 Saturnových měsíců. Od sondy Cassini se očekává, že poskytne za čtyři roky asi 300.000 snímků Saturnu a jeho prstenců. Přistávací sonda Huygens má v lednu 2005 dosednout na povrch největšího Saturnova měsíce Titan.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.