Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Pět let od průletu sondy Cassini okolo Země

Pět let od průletu sondy Cassini okolo Země

Právě dnes je tomu pět let, co na své cestě k Saturnu sonda Cassini/Huygens, připravená ve spolupráci NASA/ESA, využila gravitace Země, aby byla urychlena na své cestě k Jupiteru a Saturnu. Po startu, 15.října 1997, totiž napřed letěla vstříc Venuši, kterou obletěla dokonce dvakrát (26.4.1998 a 24.6.1999). Po průletu kolem Země nabrala už takovou rychlost, že následující cesta k Jupiteru netrvala ani 5 měsíců.

Výsledky současného, jeden a půl měsíčního působení sondy u Saturnu, můžete nyní sledovat téměř denně. Naposledy to byly nové podrobnosti v atmosféře okolo jižního pólu planety nebo před dvěma dny objev dvou nových malých měsíců planety. Oba nové měsíce jsou velmi malé, jejich průměr se odhaduje na 3 a 4 km. Obdržely prozatímní označení S/2004 S1 a S/2004 S2.

Během své nejméně čtyřleté mise udělá sonda 52 blízkých setkání s rodinou dnes už 33 Saturnových měsíců. Od sondy Cassini se očekává, že poskytne za čtyři roky asi 300.000 snímků Saturnu a jeho prstenců. Přistávací sonda Huygens má v lednu 2005 dosednout na povrch největšího Saturnova měsíce Titan.

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.