Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Rusko chystá misi k Phobosu

Rusko chystá misi k Phobosu

Ruský kosmický program neuskuteční žádnou misi k Měsíci nebo planetám před rokem 2009. Může za to nedostatek peněz. Řekl to ve čtvrtek Eric Galimov, planetolog a ředitel Institutu geochemie a analytické chemie V.I.Vernandského při Ruské akademii věd. Bezpilotní mise by měla zamířit k Marsu a přistát na jeho měsíci Phobos. Mise k pozemskému Měsíci je v blízké budoucnosti nepravděpodobná, doplnil své prohlášení.

"Původně jsme pomýšleli na vypuštění návratové mise k Měsíci, už v roce 1997, " řekl Galimov pro AFP v Udaipuru, v severní Indii u příležitosti semináře o zkoumání Měsíce. "Vláda ale rozhodla, že lze vyslat jen jedinou misi. Proto jsme se rozhodli pro Phobos v roce 2005, ale nyní má program zpoždění a rok 2009 se jeví jako pravděpodobné datum. Přímým důvodem je nedostatek finančních prostředků a nepřímým důvodem je obecný nedostatek zájmu o vývoj vědy u nás."

Rusko bylo prvním národem, který vypustil v roce 1959 těleso na oběžnou dráhu okolo Měsíce, ale od roku 1996 nevypustilo žádnou samostatnou planetární misi, ve srovnání s 21 misemi Spojených států a pěti misemi Evropské kosmické agentury.

"Naše země prošla obtížnou dobou politického, sociálního a ekonomického přechodu. Výběr priorit je diskutabilní a věda nebyla první prioritou. Co se týče vědců, máme ještě problém jak je dobře zaplatit. To je také důvodem, proč máme potíže s mladou vědeckou generací. Podpora vlády je směšně nízká, "dodal ještě Galimov.

Galimov také řekl, že Rusko může v blízké budoucnosti nabízet své znalosti z kosmického výzkumu dalším národům jako třeba Indii, která zvažuje vypuštění sondy k Měsíci. K tomu má Rusko zkušenosti a mezinárodní spolupráce by mohla snížit náklady a redukovat čas.

Zdroj: AFP

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.