Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Rusko chystá misi k Phobosu

Rusko chystá misi k Phobosu

Ruský kosmický program neuskuteční žádnou misi k Měsíci nebo planetám před rokem 2009. Může za to nedostatek peněz. Řekl to ve čtvrtek Eric Galimov, planetolog a ředitel Institutu geochemie a analytické chemie V.I.Vernandského při Ruské akademii věd. Bezpilotní mise by měla zamířit k Marsu a přistát na jeho měsíci Phobos. Mise k pozemskému Měsíci je v blízké budoucnosti nepravděpodobná, doplnil své prohlášení.

"Původně jsme pomýšleli na vypuštění návratové mise k Měsíci, už v roce 1997, " řekl Galimov pro AFP v Udaipuru, v severní Indii u příležitosti semináře o zkoumání Měsíce. "Vláda ale rozhodla, že lze vyslat jen jedinou misi. Proto jsme se rozhodli pro Phobos v roce 2005, ale nyní má program zpoždění a rok 2009 se jeví jako pravděpodobné datum. Přímým důvodem je nedostatek finančních prostředků a nepřímým důvodem je obecný nedostatek zájmu o vývoj vědy u nás."

Rusko bylo prvním národem, který vypustil v roce 1959 těleso na oběžnou dráhu okolo Měsíce, ale od roku 1996 nevypustilo žádnou samostatnou planetární misi, ve srovnání s 21 misemi Spojených států a pěti misemi Evropské kosmické agentury.

"Naše země prošla obtížnou dobou politického, sociálního a ekonomického přechodu. Výběr priorit je diskutabilní a věda nebyla první prioritou. Co se týče vědců, máme ještě problém jak je dobře zaplatit. To je také důvodem, proč máme potíže s mladou vědeckou generací. Podpora vlády je směšně nízká, "dodal ještě Galimov.

Galimov také řekl, že Rusko může v blízké budoucnosti nabízet své znalosti z kosmického výzkumu dalším národům jako třeba Indii, která zvažuje vypuštění sondy k Měsíci. K tomu má Rusko zkušenosti a mezinárodní spolupráce by mohla snížit náklady a redukovat čas.

Zdroj: AFP

Přehled událostí na obloze od 21. 8. do 27. 8. 2017. Měsíc bude v novu, nastává americké úplné zatmění Slunce. Jupiter mizí večer na západě. Saturn je za soumraku nad jihozápadem. V druhé polovině noci uvidíme Neptun a Uran. Ráno se ukazuje Venuše. Aktivita Slunce je střední a je co pozorovat. Po čtveřici startů raket v minulém týdnu očekáváme další dva starty, kterým bude dominovat start Falconu 9 s družicí Formosat-5. Rusové při výstupu na iSS vyzkoušeli nový skafandr.

Částečné zatmění Měsíce 7.8.2017