Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Třetí výstup do vesmíru

Třetí výstup do vesmíru

spacesuittest.jpg
Astronaut Mike Fincke a kosmonaut Genadij Padalka, současná posádka mezinárodní kosmické stanice (ISS), vykonali včera, 3.8.2004, již třetí, tentokrát 4,5 hodinovou vycházku mimo ISS. Jejím cílem bylo připravit stanici na přílet evropské zásobovací lodi ATV (Automatické Transportní Vozidlo), která má příští rok začít stanici zásobovat. Vně stanice nainstalovali zejména dvě nové antény a nahradili šest původních laserových reflektorů čtyřmi novými, dokonalejšími verzemi.

ATV je automatická bezpilotní loď, nákladní transportér, stejně jako ruský Progres. Má však oproti němu dvojnásobnou nosnost i kapacitu. Evropská ESA naplánovala první start ATV k ISS na konec roku 2005. Startovat se bude pomocí rakety Ariane 5, ze základny ve Francouzské Guayaně. Zvýšená nosnost ATV oproti Progresu znamená, že k ISS může kromě běžného nákladu, nést i další palivo, vodu, kyslík a dusík.

Zároveň může svými motory vynést stanici na vyšší oběžnou dráhu, aby nahradila úbytek výšky způsobený třením o atmosféru. Sama ATV, která zanikne při sestupu do atmosféry, může nakonec z ISS odvézt a zlikvidovat nepotřebné odpadky.

Tato vycházka mimo ISS proběhla, na rozdíl od dvou předchozích, bez problémů se skafandry. Oba ruské skafandry Orlan pracovaly bez závad a astronauti nakonec byli s prací hotovi dokonce ještě dříve než se předpokládalo. Ušetřili celých 40 minut pobytu mimo loď.

Ihned po výstupu do volného prostoru se oba přesunuli k zadnímu konci modulu Zvezda, odkud se v pátek odpoutal Progres 14. Jejich prvním úkolem bylo vyzvednout experiment, pojmenovaný SKK. V něm jsou vybrané materiály vystaveny dlouhodobému působení kosmického prostředí. Vyměnili v něm exponované vzorky za nové a pokračovali dále držbou experiment Kromka, který měří znečištění vyvolané raketovými motory servisního modulu.

Pak začali připravovat stanici pro přílet ATV výměnou a instalací částí potřebných pro spojení stanice s ATV. Instalovali dvě nové antény a nahradili tři původní laserové reflektory třemi novými, dokonalejšími verzemi oproti těm, se kterými se připojoval v roce 2000 modul Zvezda. Byl také nainstalován jeden nový, trojitý reflektor, nahrazující tři původní, které byly zároveň odstraněny.

Odstranili také nefunkční kabel ke kameře na zádi ISS. Jeho náhrada novým se však uskuteční až při dalším výstupu do kosmu. Při návratu vyzvedli také obsah dalšího materiálového experimentu Platan-M.

Aktivita posádky ve volném prostoru (EVA) trvala přesně 4 a půl hodiny a byla tak o 40 minut kratší než se původně očekávalo.

Tato vycházka byla celkem 55 v celé historii ISS, pátým Padalkovým a třetím Finckeho výstupem do kosmu.

UPDATE

Činnost astronautů na povrchu stanice byla tak intenzivní, že stanici rozhoupali natolik, že stabilizace gyroskopy nestačila a vypadla. K obnovení správné orientace stanice musely být použity korekční raketové motorky. Stalo se tak poprvé v momentě, kdy posádka byla mimo stanici.

Více na spaceflight.nasa.gov, detaily vědecké práce stanice je možné získat na scipoc.msfc.nasa.gov