Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Skalní převisy na Marsu

Skalní převisy na Marsu

previsy_mars.jpg
Tento krásný obraz "skalních převisů", modelovaných vanoucím větrem a pískem, je k vidění na Marsu nedaleko Olympus Mons. Snímek byl pořízen stereo kamerou s vysokými rozlišením (HRSC) na palubě Mars Express, kosmické sondy Evropské kosmické agentury (ESA).

Vyfotografován byl během 143 oběhu planety s rozlišením 20 metrů na pixel. Klikněte si pro větší obraz (2.7 MB). Snímek ukazuje planinu položenou jižně od Olympus Mons, v šířce 6° N a délce 220° E. Velmi pravděpodobně, byl tento útvar vytvořen dlouhodobým účinkem větru.

Větrem hnaný písek postupně obrousil ze skalního podloží, měkčí vrstvy, podobně jako pískovací zařízení. Jestliže větry vanou stejným směrem po dost dlouhou dobu, vybrousí v podkladu podélné linie podobné těm, které se mohou vyskytovat i na Zemi.

Tam kde povrch tvoří odolnější materiál, zůstávají "skalní převisy". Přesně to může být důvodem existence tří plochých oblastí na snímku ( první v popředí vlevo, dvě další nahoře vpravo). Rozměr těchto méně erodovaných oblastí je mezi 9 až 17 kilometry.

Zdroj: European Space Agency

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.