Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 1. týdnu

Úkazy na obloze v 1. týdnu

Úkazy na obloze v 1. týdnu (2. - 8. ledna 2006)

Slunce 4. ledna v 16 h je Země v přísluní, tedy v nejmenší vzdálenosti od Slunce (147,1 milionů km).

Měsíc je 2. ledna v přízemí (vzdálenost Země - Měsíc 362 tisíc km), 6. ledna v 19 h 56 min v první čtvrti. V tomto týdnu se promítá do souhvězdí Kozoroha, Vodnáře, Ryb a Berana. V neděli 8.1. večer prochází necelý stupeň severně od Marsu.

Planety viditelné okem: nejjasnější Venuše (-4,3 mag, Střelec) září večer nízko nad jihozápadem, její výška nad obzorem postupně klesá. Načervenalý Mars (-0,5 mag, Beran) je viditelný téměř celou noc s výjimkou časného rána - zapadá 3 hodiny po půlnoci. V tu dobu vychází planeta Jupiter (-1,9 mag, Váhy). Nažloutlý Saturn (-0,1 mag, Rak) je pozorovatelný v průběhu celé astronomické noci poblíž hvězdokupy Jesličky.

Zajímavé úkazy: 3. ledna před půlnocí nastává maximum meteorického roje Kvadrantid. 6. ledna je v opozici se Sluncem planetka Vesta, nastávají výhodné pozorovací podmínky. Planetka je viditelná již v malém triedru po celou noc; promítá se do souhvězdí Blíženců poblíž hvězdy Pollux, jasnost 6,5 mag. Mapku zašleme na požádání.

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.