Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 10. týdnu (06. do 12. března 2006)

Úkazy na obloze v 10. týdnu (06. do 12. března 2006)

Úkazy na obloze v 10. týdnu (06. - 12. března 2006)

Měsíc

• Měsíc Měsíc je 6.3. ve 21 h 16 min v první čtvrti. V tomto týdnu se postupně promítá do souhvězdí Býka, Blíženců, Raka a Lva. 6. března prochází poblíž Marsu, v noci z 9. na 10.3. nedaleko hvězdy Pollux v Blížencích, následující noc kolem planety Saturn a hvězdokupy Jesličky v souhvězdí Raka. Konjunkce Měsíce s hvězdou Regulus nastává 12.3.

Planety pozorovatelné okem

• Merkur se promítá do souhvězdí Ryb, počátkem týdne je pozorovatelný na večerní obloze jen velmi nízko nad západem.
  • Velmi jasná Venuše (-4,5 mag, přechází ze Střelce do Kozoroha) září nad jihovýchodem zhruba od půl páté ráno.
  • Mars (0,8 mag, Býk) je nejlépe pozorovatelný v první polovině noci.
  • Planeta Jupiter (-2,3 mag, Váhy) vychází již před půlnocí, Saturn (0,0 mag, Rak) je nad obzorem celou noc.
Přelety ISS
  • I v průběhu tohoto týdne jsou dobře viditelné večerní jasné přelety Mezinárodní kosmické stanice. Bližší informace a časové údaje platné pro různá stanoviště lze získat např. na internetových stránkách www.heavens-above.com, přehled nejjasnějších přeletů ISS také odesláním dotazu na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz
Zajímavé objekty
  • na ranní obloze je nízko nad východem viditelná i malými dalekohledy kometa C/2006 A1 (Pojmanski), 4. března prošla v nejmenší vzdálenosti od Země. Výška komety nad obzorem se postupně zvyšuje, její jasnost však klesá, v tomto týdnu z 6,8 na 7,3 mag. Promítá se do souhvězdí Delfína.
    Více informací o této kometě naleznete na internetové stránce Společnosti pro meziplanetární hmotu.

Brucke von Andau