Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 11. týdnu (13. do 19. března 2006)

Úkazy na obloze v 11. týdnu (13. do 19. března 2006)

Úkazy na obloze v 11. týdnu (13. - 19. března 2006)

Měsíc:

• Měsíc je 13. března ve 3 h v odzemí (406 tisíc km), 15.3. v 0 h 35 min v úplňku. V tomto týdnu prochází souhvězdími Lva, Panny a Vah. V noci z 12. na 13.3. se promítá v blízkosti hvězdy Regulus ve Lvu, v noci z 16. na 17.3. poblíž Spiky v souhvězdí Panny, 19.3. ráno jej spatříme nedaleko Jupiteru.
Planety pozorovatelné okem:
  • V první polovině noci je dobře viditelný načervenalý Mars (jasnost 0,9 mag, prochází souhvězdím Býka, zapadá kolem půl druhé), jasný Jupiter (-2,3 mag, Váhy) vychází před půlnocí. Ranní oblohu zdobí velmi jasná Jitřenka - Venuše (-4,5 mag, Kozoroh), planeta Saturn (0,0 mag, Rak; promítá se poblíž hvězdokupy M 44 Jesličky) je nad obzorem v průběhu celé astronomické noci.
Zajímavé objekty:
  • Na ranní obloze je i v malých dalekohledech viditelná kometa C/2006 A1 (Pojmanski). V tomto týdnu prochází souhvězdím Lištičky a Labutě, její jasnost klesá ze 7,4 na 8 mag.
    Více informací o této kometě naleznete na internetové stránce Společnosti pro meziplanetární hmotu.
Zajímavé úkazy:
  • V noci ze 14. na 15. března nastává polostínové zatmění Měsíce. Úkaz je viditelný v celém svém průběhu, zatmění se však projeví jen nepatrným ztemněním měsíčního disku s největší fází zhruba hodinu po půlnoci.

18. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 1. 5. do 7. 5. 2017. Měsíc bude kolem první čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a dobře je vidět Jupiter. Nad ránem je Saturn kolem jihu a nízko na východě je jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Sonda Cassini se minulý týden poprvé protáhla mezi Saturnem a vnitřní stranou jeho prstenců. Tento manévr přinesl především zajímavé fotografie. V neděli jsme očekávali start rakety Falcon 9 (poprvé s vojenským nákladem), ale dostaneme v pondělí druhou šanci.