Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 15. týdnu

Úkazy na obloze v 15. týdnu

Úkazy na obloze od 9. do 15. dubna 2007

Měsíc je 10. dubna ve 20 h 4 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu se pohybuje souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 14. dubna ráno prochází na obloze těsně kolem planety Mars.

Planety pozorovatelné okem: nejjasnějším objektem večerní oblohy je planeta Venuše (jasnost -4,0 mag), září vysoko nad západním obzorem až do půl dvanácté. V tomto týdnu ji spatříme poblíž hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka, konjunkce s hvězdou Alcyone v Plejádách nastává 11.4., Venuše projde necelé tři stupně jižně. Celou noc s výjimkou ranních hodin je viditelný Saturn (0,3 mag), prochází souhvězdím Lva. Po půlnoci vychází Jupiter (-2,4 mag), najdeme ho v nevýrazném souhvězdí Hadonoše; už v malém dalekohledu spatříme jeho čtyři nejjasnější měsíce pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto. Kolem páté hodiny ráno vychází planeta Mars (1,0 mag, Vodnář), 14. dubna nastane konjunkce Marsu s Měsícem. Dojde k zákrytu obou těles, z našeho území však tento úkaz není pozorovatelný.

10. dubna je planetka (3) Juno v opozici se Sluncem, je viditelná středními dalekohledy v průběhu celé noci. Promítá se do souhvězdí Panny, jasnost 9,7 mag.

Koncem týdne bude v dalekohledech pozorovatelná kometa C/2007 E2 (Lovejoy). Prochází souhvězdím Střelce, pohybuje se směrem k hranici se souhvězdím Orla. Spatříme ji ráno za svítání, nízko nad jihovýchodem. Pozorovací podmínky se budou postupně zlepšovat a jasnost poroste.

V tomto týdnu budou pouhým okem velmi dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Aktuální informace o trajektorii a čase přeletů lze získat na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz.

Undulatus Asperatus