Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 15. týdnu

Úkazy na obloze v 15. týdnu

Úkazy na obloze od 9. do 15. dubna 2007

Měsíc je 10. dubna ve 20 h 4 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu se pohybuje souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 14. dubna ráno prochází na obloze těsně kolem planety Mars.

Planety pozorovatelné okem: nejjasnějším objektem večerní oblohy je planeta Venuše (jasnost -4,0 mag), září vysoko nad západním obzorem až do půl dvanácté. V tomto týdnu ji spatříme poblíž hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka, konjunkce s hvězdou Alcyone v Plejádách nastává 11.4., Venuše projde necelé tři stupně jižně. Celou noc s výjimkou ranních hodin je viditelný Saturn (0,3 mag), prochází souhvězdím Lva. Po půlnoci vychází Jupiter (-2,4 mag), najdeme ho v nevýrazném souhvězdí Hadonoše; už v malém dalekohledu spatříme jeho čtyři nejjasnější měsíce pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto. Kolem páté hodiny ráno vychází planeta Mars (1,0 mag, Vodnář), 14. dubna nastane konjunkce Marsu s Měsícem. Dojde k zákrytu obou těles, z našeho území však tento úkaz není pozorovatelný.

10. dubna je planetka (3) Juno v opozici se Sluncem, je viditelná středními dalekohledy v průběhu celé noci. Promítá se do souhvězdí Panny, jasnost 9,7 mag.

Koncem týdne bude v dalekohledech pozorovatelná kometa C/2007 E2 (Lovejoy). Prochází souhvězdím Střelce, pohybuje se směrem k hranici se souhvězdím Orla. Spatříme ji ráno za svítání, nízko nad jihovýchodem. Pozorovací podmínky se budou postupně zlepšovat a jasnost poroste.

V tomto týdnu budou pouhým okem velmi dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Aktuální informace o trajektorii a čase přeletů lze získat na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz.

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.