Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 15. týdnu

Úkazy na obloze v 15. týdnu

Úkazy na obloze od 9. do 15. dubna 2007

Měsíc je 10. dubna ve 20 h 4 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu se pohybuje souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 14. dubna ráno prochází na obloze těsně kolem planety Mars.

Planety pozorovatelné okem: nejjasnějším objektem večerní oblohy je planeta Venuše (jasnost -4,0 mag), září vysoko nad západním obzorem až do půl dvanácté. V tomto týdnu ji spatříme poblíž hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka, konjunkce s hvězdou Alcyone v Plejádách nastává 11.4., Venuše projde necelé tři stupně jižně. Celou noc s výjimkou ranních hodin je viditelný Saturn (0,3 mag), prochází souhvězdím Lva. Po půlnoci vychází Jupiter (-2,4 mag), najdeme ho v nevýrazném souhvězdí Hadonoše; už v malém dalekohledu spatříme jeho čtyři nejjasnější měsíce pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto. Kolem páté hodiny ráno vychází planeta Mars (1,0 mag, Vodnář), 14. dubna nastane konjunkce Marsu s Měsícem. Dojde k zákrytu obou těles, z našeho území však tento úkaz není pozorovatelný.

10. dubna je planetka (3) Juno v opozici se Sluncem, je viditelná středními dalekohledy v průběhu celé noci. Promítá se do souhvězdí Panny, jasnost 9,7 mag.

Koncem týdne bude v dalekohledech pozorovatelná kometa C/2007 E2 (Lovejoy). Prochází souhvězdím Střelce, pohybuje se směrem k hranici se souhvězdím Orla. Spatříme ji ráno za svítání, nízko nad jihovýchodem. Pozorovací podmínky se budou postupně zlepšovat a jasnost poroste.

V tomto týdnu budou pouhým okem velmi dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Aktuální informace o trajektorii a čase přeletů lze získat na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz.

9. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 26. 2. do 4. 3. 2018. Měsíc bude v úplňku. Po západu Slunce je nad západem jasná Venuše a Merkur. Nad jihozápadem je Uran. V druhé polovině noci a nad ránem je vidět Jupiter a Mars, vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se podíváme na nejjasnější hvězdu ze souhvězdí Vozky. Falcon 9 z Kalifornie odstartoval úspěšně a podařilo se i dovézt do přístavu aerodynamické kryty. Druhý Falcon z Floridy má na poslední chvíli odklad na neurčito, H-IIA v Japonsku asi dva dny kvli počasí. Z ISS se vrátí část posádky v lodi Sojuz MS-06. Z Floridy má letět raketa Atlas V s družicí GOES-S. Před čtyřiceti lety odstartoval ke stanici Saljut 6 Sojuz 28 s prvním československým kosmonautem Vladimírem Remkem a Alexejem Gubarevem. V Brně k tomu chystají vzpomínkovou akci.

Aldebaran těsně po zákrytu Měsícem