Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 16. týdnu

Úkazy na obloze v 16. týdnu

- od 16. do 22. dubna 2007.

Měsíc je 17. dubna ve 13 h 35 min v novu. Týž den v 8 hodin prochází přízemím, tedy v nejmenší vzdálenosti od Země (357 tisíc km). V tomto týdnu se promítá do souhvězdí Ryb, Berana a Býka. 19. dubna večer projde na obloze těsně kolem hvězdokupy M 45 – Plejády v souhvězdí Býka, následující večer nedaleko planety Venuše.

Planety pozorovatelné okem: Venuše (jasnost -4,1 mag) zapadá před půlnocí, je - po Měsíci - nejjasnějším objektem na noční obloze. Prochází souhvězdím Býka, nedaleko ní můžeme vyhledat hvězdokupu M 45 - Plejády. Celou noc s výjimkou rána je viditelný Saturn (0,3 mag), pohybuje se v souhvězdí Lva. 20.4. je Saturn v zastávce, začíná se pohybovat přímo. Největší planeta sluneční soustavy Jupiter (-2,4 mag) vychází po půlnoci, prochází souhvězdím Hadonoše. Na ranní obloze můžeme nízko nad východojihovýchodem vyhledat také planetu Mars (1,0 mag, Vodnář).

Zajímavé úkazy: V neděli 22.4. pozdě večer nastává maximum meteorického roje Lyrid. Pozorování však bude rušit Měsíc, který zapadne až po půlnoci. Obvyklá frekvence je 10 až 15 meteorů za hodinu, v některých letech však byla pozorována ostrá maxima i několik set „padajících hvězd“.

V tomto týdnu jsou velmi dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Aktuální informace o trajektorii a čase dalších přeletů lze získat na stránkách www.heavens-above.com, nebo dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.