Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 17. týdnu (25.4 dubna - 1.5 2005)

Úkazy na obloze v 17. týdnu (25.4 dubna - 1.5 2005)

Přehled astronomických úkazů na 17. týden (25.4.-1.5.2005).

Měsíc je 29. dubna v přízemí, vzdálenost Země - Měsíc: 369 tisíc km. Prvního května je Měsíc v 8 h 24 min v poslední čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce a Kozoroha. Kolem půlnoci z 26. na 27. dubna nastává zákryt hvězdy Antares ve Štíru Měsícem, úkaz je pozorovatelný i z území naší republiky.

Planety viditelné okem: Nejjasnější planetou je Jupiter (-2,4 mag), promítá se do souhvězdí Panny a je pozorovatelný celou noc. Saturn (0,2 mag) v Blížencích zapadá dvě hodiny po půlnoci. Nejslabší z okem viditelných planet, Mars (0,6 mag), je viditelný ráno od půl čtvrté, najdeme ho nad jihovýchodním obzorem na hranici Kozoroha a Vodnáře. Pozorovací podmínky se postupně zlepšují a jeho jasnost stoupá.

Tento týden jsou dobře pozorovatelné ranní přelety ISS. Časy přeletů Mezinárodní kosmické stanice lze získat na internetových stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem ZDE.

Bolid? Webcam CHMI (Hejnice)