Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 17. týdnu (25.4 dubna - 1.5 2005)

Úkazy na obloze v 17. týdnu (25.4 dubna - 1.5 2005)

Přehled astronomických úkazů na 17. týden (25.4.-1.5.2005).

Měsíc je 29. dubna v přízemí, vzdálenost Země - Měsíc: 369 tisíc km. Prvního května je Měsíc v 8 h 24 min v poslední čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce a Kozoroha. Kolem půlnoci z 26. na 27. dubna nastává zákryt hvězdy Antares ve Štíru Měsícem, úkaz je pozorovatelný i z území naší republiky.

Planety viditelné okem: Nejjasnější planetou je Jupiter (-2,4 mag), promítá se do souhvězdí Panny a je pozorovatelný celou noc. Saturn (0,2 mag) v Blížencích zapadá dvě hodiny po půlnoci. Nejslabší z okem viditelných planet, Mars (0,6 mag), je viditelný ráno od půl čtvrté, najdeme ho nad jihovýchodním obzorem na hranici Kozoroha a Vodnáře. Pozorovací podmínky se postupně zlepšují a jeho jasnost stoupá.

Tento týden jsou dobře pozorovatelné ranní přelety ISS. Časy přeletů Mezinárodní kosmické stanice lze získat na internetových stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem ZDE.

9. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 26. 2. do 4. 3. 2018. Měsíc bude v úplňku. Po západu Slunce je nad západem jasná Venuše a Merkur. Nad jihozápadem je Uran. V druhé polovině noci a nad ránem je vidět Jupiter a Mars, vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se podíváme na nejjasnější hvězdu ze souhvězdí Vozky. Falcon 9 z Kalifornie odstartoval úspěšně a podařilo se i dovézt do přístavu aerodynamické kryty. Druhý Falcon z Floridy má na poslední chvíli odklad na neurčito, H-IIA v Japonsku asi dva dny kvli počasí. Z ISS se vrátí část posádky v lodi Sojuz MS-06. Z Floridy má letět raketa Atlas V s družicí GOES-S. Před čtyřiceti lety odstartoval ke stanici Saljut 6 Sojuz 28 s prvním československým kosmonautem Vladimírem Remkem a Alexejem Gubarevem. V Brně k tomu chystají vzpomínkovou akci.

Aldebaran těsně po zákrytu Měsícem