Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 5. týdnu (30.1. - 5.2.2006)

Úkazy na obloze v 5. týdnu (30.1. - 5.2.2006)

Měsíc je 30. ledna v 9 h v přízemí (vzdálenost Země-Měsíc 358 tisíc km), 5.2. v 7 h 29 min v první čtvrti. Prochází souhvězdími Kozoroha, Vodnáře, Ryb a Berana. 31.1. je v konjunkci s planetou Uran, v noci z 5. na 6.2. se promítá nedaleko planety Mars.

Planety viditelné okem: velmi jasnou Venuši (-4,5 mag) spatříme ráno nízko nad jihovýchodem v souhvězdí Střelce. Načervenalý Mars (0,2 mag) zapadá kolem čtvrt na tři ráno, nejlépe je viditelný v první polovině noci; pohybuje se na hranici souhvězdí Berana a Býka. Jupiter (-2,0 mag) ve Vahách vychází po půlnoci, Saturn (-0,2 mag) je nad obzorem celou noc. Promítá se těsně u hvězdokupy M 44 Jesličky, nejtěsněji kolem ní prochází 1. února ve 4 h ráno (0°54´ jižně).

V tomto týdnu jsou dobře viditelné jasné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší informace a časové údaje lze získat např. na adrese www.heavens-above.com, příp. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.