Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 5. týdnu (30.1. - 5.2.2006)

Úkazy na obloze v 5. týdnu (30.1. - 5.2.2006)

Měsíc je 30. ledna v 9 h v přízemí (vzdálenost Země-Měsíc 358 tisíc km), 5.2. v 7 h 29 min v první čtvrti. Prochází souhvězdími Kozoroha, Vodnáře, Ryb a Berana. 31.1. je v konjunkci s planetou Uran, v noci z 5. na 6.2. se promítá nedaleko planety Mars.

Planety viditelné okem: velmi jasnou Venuši (-4,5 mag) spatříme ráno nízko nad jihovýchodem v souhvězdí Střelce. Načervenalý Mars (0,2 mag) zapadá kolem čtvrt na tři ráno, nejlépe je viditelný v první polovině noci; pohybuje se na hranici souhvězdí Berana a Býka. Jupiter (-2,0 mag) ve Vahách vychází po půlnoci, Saturn (-0,2 mag) je nad obzorem celou noc. Promítá se těsně u hvězdokupy M 44 Jesličky, nejtěsněji kolem ní prochází 1. února ve 4 h ráno (0°54´ jižně).

V tomto týdnu jsou dobře viditelné jasné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší informace a časové údaje lze získat např. na adrese www.heavens-above.com, příp. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.