Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 50. týdnu (6. - 12. prosince 2004)

Úkazy na obloze v 50. týdnu (6. - 12. prosince 2004)

Přehled astronomických úkazů na 50. týden (6.12.-12.12.2004).

Měsíc je 12. prosince v novu. Tento týden prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. Kolem Jupitera se promítá 7.12. (dojde k zákrytu Jupitera Měsícem, z našeho území však není pozorovatelný). Konjunkce Měsíce s Marsem a Venuší nastávají 10. prosince.

Planety sluneční soustavy: Saturn (-0,1 mag) vychází už kolem sedmé hodiny večer, najdeme ho v souhvězdí Blíženců nedaleko hvězd Castor a Pollux. Na ranní obloze září po páté hodině velmi jasná Venuše (-3,9 mag), ve čtvrt na šest vychází načervenalý Mars (1,7 mag; obě planety se promítají do souhvězdí Váhy). Jupiter v Panně (-1,9 mag) vychází dvě hodiny po půlnoci. Planety ,a href="http://planety.astro.cz/uran.html">Uran (5,9 mag, Vodnář) a Neptun (7,9 mag, Kozoroh) jsou pozorovatelné dalekohledem na večerní obloze.

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.