Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 50. týdnu (6. - 12. prosince 2004)

Úkazy na obloze v 50. týdnu (6. - 12. prosince 2004)

Přehled astronomických úkazů na 50. týden (6.12.-12.12.2004).

Měsíc je 12. prosince v novu. Tento týden prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. Kolem Jupitera se promítá 7.12. (dojde k zákrytu Jupitera Měsícem, z našeho území však není pozorovatelný). Konjunkce Měsíce s Marsem a Venuší nastávají 10. prosince.

Planety sluneční soustavy: Saturn (-0,1 mag) vychází už kolem sedmé hodiny večer, najdeme ho v souhvězdí Blíženců nedaleko hvězd Castor a Pollux. Na ranní obloze září po páté hodině velmi jasná Venuše (-3,9 mag), ve čtvrt na šest vychází načervenalý Mars (1,7 mag; obě planety se promítají do souhvězdí Váhy). Jupiter v Panně (-1,9 mag) vychází dvě hodiny po půlnoci. Planety ,a href="http://planety.astro.cz/uran.html">Uran (5,9 mag, Vodnář) a Neptun (7,9 mag, Kozoroh) jsou pozorovatelné dalekohledem na večerní obloze.

18. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 1. 5. do 7. 5. 2017. Měsíc bude kolem první čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a dobře je vidět Jupiter. Nad ránem je Saturn kolem jihu a nízko na východě je jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Sonda Cassini se minulý týden poprvé protáhla mezi Saturnem a vnitřní stranou jeho prstenců. Tento manévr přinesl především zajímavé fotografie. V neděli jsme očekávali start rakety Falcon 9 (poprvé s vojenským nákladem), ale dostaneme v pondělí druhou šanci.