Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 50. týdnu (6. - 12. prosince 2004)

Úkazy na obloze v 50. týdnu (6. - 12. prosince 2004)

Přehled astronomických úkazů na 50. týden (6.12.-12.12.2004).

Měsíc je 12. prosince v novu. Tento týden prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. Kolem Jupitera se promítá 7.12. (dojde k zákrytu Jupitera Měsícem, z našeho území však není pozorovatelný). Konjunkce Měsíce s Marsem a Venuší nastávají 10. prosince.

Planety sluneční soustavy: Saturn (-0,1 mag) vychází už kolem sedmé hodiny večer, najdeme ho v souhvězdí Blíženců nedaleko hvězd Castor a Pollux. Na ranní obloze září po páté hodině velmi jasná Venuše (-3,9 mag), ve čtvrt na šest vychází načervenalý Mars (1,7 mag; obě planety se promítají do souhvězdí Váhy). Jupiter v Panně (-1,9 mag) vychází dvě hodiny po půlnoci. Planety ,a href="http://planety.astro.cz/uran.html">Uran (5,9 mag, Vodnář) a Neptun (7,9 mag, Kozoroh) jsou pozorovatelné dalekohledem na večerní obloze.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.