Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 52. týdnu 2008

Úkazy na obloze v 52. týdnu 2008

Středa 24. prosince ve 21:30 SEČ
- od 22. do 28. prosince

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 24. prosince ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc je 26.12. v 19 h v odzemí (prochází ve vzdálenosti 406 601 km od Země), 27.12. ve 13 h 22 min v novu. V posledním letošním týdnu se na obloze pohybuje souhvězdími Panny, Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. 25.12. ráno je v konjunkci s hvězdou Antares, nejjasnější stálicí v souhvězdí Štíra. Nastává zákryt Antara Měsícem, úkaz však z našeho území není pozorovatelný.
Planety sluneční soustavy: Koncem týdne se večer nízko nad jihozápadem objevuje Merkur (jasnost -0,7 mag), o víkendu zapadá už před půl šestou večer. Pohybuje se v souhvězdí Střelce, k jeho vyhledání je výhodné použít malý triedr. Nejvýraznější objekt v jeho okolí je planeta Jupiter (-2,0 mag), v pondělí 29.12. projde kolem této dvojice Měsíc; zákryt Jupitera Měsícem není z našeho území pozorovatelný. Nejjasnějším objektem večerní oblohy je však planeta Venuše (-4,3 mag). Prochází souhvězdím Kozoroha, nedaleko ní se nachází Neptun (8,0 mag). Zatímco Venuši spatříme pohodlně okem, k pozorování Neptuna je nutné použít silnější triedr nebo menší hvězdářský dalekohled. Mapku pozice planety Neptun (a také Urana, který se nachází v sousedním souhvězdí Vodnáře a dosahuje jasnosti 5,9 mag) zašleme na požádání. Planeta Saturn (1,0 mag) vychází koncem týdne o půl jedenácté večer, pohybuje se ve Lvu poblíž hranice se souhvězdím Panny.
Zajímavé úkazy: Počátkem týdne můžeme pozorovat zvýšený výskyt "padajících hvězd" - meteorů roje Ursaminorid. Radiant, tedy místo na obloze odkud meteory zdánlivě vylétají, se nachází nedaleko severního nebeského pólu v souhvězdí Malého medvěda. Maximum nastalo 22. prosince ráno.
Koncem roku jsou dobře pozorovatelné také přelety Mezinárodní kosmické stanice, nejjasnější z nich uvidíme 24.12. (6:25 - 6:30), 25.12. (6:51 - 6:56), 26.12. (7:18 - 7:23) a 27.12. (6:11 - 6:15). Informace o dalších průletech získáte dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi, nebo na stránkách www.heavens-above.com.

Vzdálenosti planet od Země