Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 13. týdnu 2009

Úkazy na obloze ve 13. týdnu 2009

Středa 25. března
- od 23. do 29. března

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. března 2009 ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc je 26. března v 17 h 5 min v novu. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Kozoroha, Vodnáře, Ryb a Berana.
Planety sluneční soustavy: Období večerní viditelnosti nejjasnější oběžnice uplynulých měsíců, Venuše, končí. Planeta zapadá počátkem týdne již kolem čtvrt na osm večer, tedy jen hodinu po Slunci. 27. března se Venuše nejvíce přiblíží k Zemi, na vzdálenost 42 107 000 km. Na obloze se tato planeta znovu objeví již počátkem dubna, a to ráno nízko nad východním obzorem. Další viditelnou planetou je Jupiter, který vychází před půl pátou ráno a pozorovat jej můžeme nízko nad východojihovýchodem. Počátkem týdne se v jeho blízkosti promítá ubývající srpek Měsíce. Nejlépe viditelnou planetou je Saturn, svítí v průběhu celé noci v jihovýchodní části souhvězdí Lva.
Astronomické zajímavosti: Nejjasnější přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS (a také raketoplánu Discovery, který se od stanice odpojí ve středu 25.3.) můžeme nejlépe pozorovat 24.3. (20:09-20:12) a 26.3. (19:28-19:33). Informace o dalších přeletech lze získat dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.
V noci ze soboty na neděli se u nás zavádí letní čas. V neděli 29.3. ve 2 hodiny ráno středoevropského času se ručičky hodinek posunou o hodinu dopředu, na třetí hodinu středoevropského letního času. Ten u nás skončí v neděli 25. října.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.