Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 21. týdnu (23. - 29. května 2005)

Úkazy na obloze ve 21. týdnu (23. - 29. května 2005)

Přehled astronomických úkazů na 21. týden (23.5.-29.5.2005).

Měsíc je 23. května ve 22 h 18 min v úplňku. Tento týden prochází souhvězdími Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce a Kozoroha. V noci z 23. na 24.5. se promítá poblíž nejjasnějšího objektu souhvězdí Štíra, hvězdy Antares.

Planety pozorovatelné okem: jasná Večernice - Venuše (-3,9 mag) září večer nízko nad západoseverozápadem v souhvězdí Býka, zapadá krátce po 22. hodině. V první polovině noci je v Blížencích viditelný Saturn (0,2 mag), téměř celou noc s výjimkou rána výrazný Jupiter v souhvězdí Panny (-2,2 mag). Na ranní obloze je od půl třetí ve Vodnáři pozorovatelný načervenalý Mars (0,4 mag).

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.