Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 22. týdnu (29.5. - 4.6. 2006)

Úkazy na obloze ve 22. týdnu (29.5. - 4.6. 2006)

Úkazy na obloze ve 22. týdnu (29. května - 4. června 2006)

Měsíc prochází souhvězdími Býka, Blíženců a Lva. 30.5. jej spatříme na obloze nedaleko Marsu, o den později u Saturnu v blízkosti hvězdokupy M 44 - Jesličky. 2. června je Měsíc v konjunkci s Regulem, nejjasnější hvězdou v souhvězdí Lva. První čtvrt nastává 4. června v 1 h 5 min, týž den ve 4 h je Měsíc v největší vzdálenosti od Země (404 tisíc km).

Planety pozorovatelné okem: Na večerní obloze jsou viditelné planety Mars a Saturn; načervenalý Mars (jasnost 1,7 mag), se pohybuje se na hranici Blíženců a Raka, Saturn (0,4 mag) se promítá do souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy Jesličky. Výrazný Jupiter (-2,5 mag, Váhy) je nad obzorem po celou noc. Na ranní obloze, nízko nad východoseverovýchodem, září od půl čtvrté nejjasnější planeta Venuše (-4,0 mag).

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.